Oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen sekä opetuksen esteettömyys yliopistoissa
Tutkimuksessa tarkasteltiin yliopistoissa opettavien näkökulmasta, miten oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen ja esteettömyys toteutuivat suomalaisissa yliopistoissa. Tavoitteena oli selvittää oppimista vaikeuttavien tekijöiden sekä esteettömyyden luonnetta ja roolia osana korkeakoulutusta.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistonkeruun menetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen löydökset tukivat aikaisempaa tutkimustietoa, jonka perusteella esteettömyyden toteutumisessa yliopistotasolla on kehittämisen varaa. Löydöksissä korostui mielenterveyden ongelmien kasvava rooli yhtenä keskeisimmistä oppimista vaikeuttavista tekijöistä. Yliopistojen ja opettajien välisen kommunikaation opiskelijoiden tukemiseen ja esteettömyyteen liittyen koettiin olevan riittämätöntä. Lisäksi oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukemiseen liittyvän tiedon saavutettavuudessa oli parannettavaa. Löytöjen perusteella aiheiden tutkiminen tulevaisuudessa eri näkökulmista ja erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen on suositeltavaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Esteetön opiskeluympäristö ammatillisessa oppilaitoksessa : tapaustutkimus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kokemuksista
Jokinen, Aija (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena ammattioppilaitoksen esteettömyys ilmenee erityistä tukea tarvitsevan ja oppimisvaikeustaustaisen opiskelijan ja hänen opettajiensa kokemana. Tutkimuksessa tuotiin esille ... -
”Koen olevani koko ajan hämillään” : oppimisvaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukeminen kansanopistoissa
Vuorela, Anna-Maija (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista oppimisen tukea ja ohjausta avoimia korkeakouluopintoja suorittavat ja oppimisvaikeuksia kokevat kansanopiston opiskelijat kaipaavat ja ovat saaneet opettajiltaan sekä millaisilla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.