Oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen sekä opetuksen esteettömyys yliopistoissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yliopistoissa opettavien näkökulmasta, miten oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukeminen ja esteettömyys toteutuivat suomalaisissa yliopistoissa. Tavoitteena oli selvittää oppimista vaikeuttavien tekijöiden sekä esteettömyyden luonnetta ja roolia osana korkeakoulutusta.
Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus. Aineistonkeruun menetelmänä toimivat teemahaastattelut. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen löydökset tukivat aikaisempaa tutkimustietoa, jonka perusteella esteettömyyden toteutumisessa yliopistotasolla on kehittämisen varaa. Löydöksissä korostui mielenterveyden ongelmien kasvava rooli yhtenä keskeisimmistä oppimista vaikeuttavista tekijöistä. Yliopistojen ja opettajien välisen kommunikaation opiskelijoiden tukemiseen ja esteettömyyteen liittyen koettiin olevan riittämätöntä. Lisäksi oppimisessaan vaikeuksia omaavien opiskelijoiden tukemiseen liittyvän tiedon saavutettavuudessa oli parannettavaa. Löytöjen perusteella aiheiden tutkiminen tulevaisuudessa eri näkökulmista ja erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen on suositeltavaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5001]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esteetön opiskeluympäristö ammatillisessa oppilaitoksessa : tapaustutkimus erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kokemuksista
Jokinen, Aija (2013)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena ammattioppilaitoksen esteettömyys ilmenee erityistä tukea tarvitsevan ja oppimisvaikeustaustaisen opiskelijan ja hänen opettajiensa kokemana. Tutkimuksessa tuotiin esille ... -
”Koen olevani koko ajan hämillään” : oppimisvaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukeminen kansanopistoissa
Vuorela, Anna-Maija (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista oppimisen tukea ja ohjausta avoimia korkeakouluopintoja suorittavat ja oppimisvaikeuksia kokevat kansanopiston opiskelijat kaipaavat ja ovat saaneet opettajiltaan sekä millaisilla ... -
Arviointiselvitys 2018 : liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden mielipiteitä opintojen arvioinnista, palautteenannosta ja vilpistä
Ahokas, Essi; Löppönen, Antti (2019)Arviointi on osa oppimisprosessia ja sen on havaittu ohjaavan opiskelua ja oppimista merkittävästi. Arvioinnin osana myös arviointiin kuuluva palautteenanto on merkityksellistä. Oppimisen kannalta pidetään tärkeänä ...