dc.contributor.advisor | Rissanen, Mari-Jatta | |
dc.contributor.author | Halme, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2020-09-21T06:54:53Z | |
dc.date.available | 2020-09-21T06:54:53Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71812 | |
dc.description.abstract | Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen ajankohtainen ongelma. Vanhemmat ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset tarvitsevat välineitä tämän vaikean aiheen käsittelyyn lasten kanssa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdyttiin siihen, minkälaisia ilmastonmuutoksen kuvauksia ja ratkaisumalleja suomalaisessa uudessa lasten kuvakirjallisuudessa esiintyy ja millaisen työvälineen lastenkirjallisuus varhaiskasvatukseen näin ollen tarjoaa. Tutkimuksessa tutustuttiin neljään vuosina 2017–2019 ilmestyneeseen suomalaiseen ilmastonmuutosta käsittelevään fiktiiviseen lasten kuvakirjaan. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvien ratkaisumallien kuvauksia. Aineistosta löydettiin neljä pääteemaa. Kuvituksen rooli näyttäytyi tässä aineistossa tekstiä vahvistavana ja tunteisiin vetoavana. Ilmastonmuutosta kuvattiin kirjoissa toisaalta uhkana, toisaalta monimutkaisena ilmiönä. Kirjoissa kuvattiin ilmastonmuutoksen vaikutuksia, vedottiin tunteisiin ja kuvattiin ilmiöön liittyvää huolta ja hämmennystä. Ilmiön monimutkaisuutta ilmennettiin kuvaamalla ilmiön ristiriitaisuuksia, ihmistä luonnon hallitsijana ja toisaalta ihmisen vastuuta ympäristöstä. Myös ilmastonmuutoksen ratkaisumallien kuvaukset ryhmittyivät kahteen pääteemaan, jotka olivat aikuinen toimijana ja lapsi toimijana. Aikuisten toimijuuden kuvaukset sisälsivät lasten toimijuuden kyseenalaistamista, turvan tarjoamista lapsille sekä aikuisten aloitteellisuuden kuvauksia. Lasten toimijuus puolestaan ilmeni lasten vastarinnan ja aktiivisen toimijuuden kuvauksina. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjallisuuden avulla lapsille voidaan tarjota esimerkkejä aktiivisesta ympäristön puolesta toimimisesta, tuoda ilmastonmuutokseen liittyvää tietoa lähelle lasten arkielämää ja kertoa vaikeistakin asioista lasten kehitystason mukaisesti. | fi |
dc.format.extent | 42 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ekologinen lukutaito | |
dc.title | Ilmastonmuutos lastenkirjallisuudessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009215898 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | ilmastonmuutokset | |
dc.subject.yso | ympäristökasvatus | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |