Show simple item record

dc.contributor.advisorRissanen, Mari-Jatta
dc.contributor.authorHalme, Hanna
dc.date.accessioned2020-09-21T06:54:53Z
dc.date.available2020-09-21T06:54:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71812
dc.description.abstractIlmastonmuutos on maailmanlaajuinen ajankohtainen ongelma. Vanhemmat ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset tarvitsevat välineitä tämän vaikean aiheen käsittelyyn lasten kanssa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdyttiin siihen, minkälaisia ilmastonmuutoksen kuvauksia ja ratkaisumalleja suomalaisessa uudessa lasten kuvakirjallisuudessa esiintyy ja millaisen työvälineen lastenkirjallisuus varhaiskasvatukseen näin ollen tarjoaa. Tutkimuksessa tutustuttiin neljään vuosina 2017–2019 ilmestyneeseen suomalaiseen ilmastonmuutosta käsittelevään fiktiiviseen lasten kuvakirjaan. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvien ratkaisumallien kuvauksia. Aineistosta löydettiin neljä pääteemaa. Kuvituksen rooli näyttäytyi tässä aineistossa tekstiä vahvistavana ja tunteisiin vetoavana. Ilmastonmuutosta kuvattiin kirjoissa toisaalta uhkana, toisaalta monimutkaisena ilmiönä. Kirjoissa kuvattiin ilmastonmuutoksen vaikutuksia, vedottiin tunteisiin ja kuvattiin ilmiöön liittyvää huolta ja hämmennystä. Ilmiön monimutkaisuutta ilmennettiin kuvaamalla ilmiön ristiriitaisuuksia, ihmistä luonnon hallitsijana ja toisaalta ihmisen vastuuta ympäristöstä. Myös ilmastonmuutoksen ratkaisumallien kuvaukset ryhmittyivät kahteen pääteemaan, jotka olivat aikuinen toimijana ja lapsi toimijana. Aikuisten toimijuuden kuvaukset sisälsivät lasten toimijuuden kyseenalaistamista, turvan tarjoamista lapsille sekä aikuisten aloitteellisuuden kuvauksia. Lasten toimijuus puolestaan ilmeni lasten vastarinnan ja aktiivisen toimijuuden kuvauksina. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjallisuuden avulla lapsille voidaan tarjota esimerkkejä aktiivisesta ympäristön puolesta toimimisesta, tuoda ilmastonmuutokseen liittyvää tietoa lähelle lasten arkielämää ja kertoa vaikeistakin asioista lasten kehitystason mukaisesti.fi
dc.format.extent42
dc.language.isofi
dc.subject.otherekologinen lukutaito
dc.titleIlmastonmuutos lastenkirjallisuudessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009215898
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysoympäristökasvatus
dc.subject.ysolastenkirjallisuus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record