Ilmastonmuutos lastenkirjallisuudessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen ajankohtainen ongelma. Vanhemmat ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset tarvitsevat välineitä tämän vaikean aiheen käsittelyyn lasten kanssa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdyttiin siihen, minkälaisia ilmastonmuutoksen kuvauksia ja ratkaisumalleja suomalaisessa uudessa lasten kuvakirjallisuudessa esiintyy ja millaisen työvälineen lastenkirjallisuus varhaiskasvatukseen näin ollen tarjoaa. Tutkimuksessa tutustuttiin neljään vuosina 2017–2019 ilmestyneeseen suomalaiseen ilmastonmuutosta käsittelevään fiktiiviseen lasten kuvakirjaan. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvien ratkaisumallien kuvauksia. Aineistosta löydettiin neljä pääteemaa. Kuvituksen rooli näyttäytyi tässä aineistossa tekstiä vahvistavana ja tunteisiin vetoavana. Ilmastonmuutosta kuvattiin kirjoissa toisaalta uhkana, toisaalta monimutkaisena ilmiönä. Kirjoissa kuvattiin ilmastonmuutoksen vaikutuksia, vedottiin tunteisiin ja kuvattiin ilmiöön liittyvää huolta ja hämmennystä. Ilmiön monimutkaisuutta ilmennettiin kuvaamalla ilmiön ristiriitaisuuksia, ihmistä luonnon hallitsijana ja toisaalta ihmisen vastuuta ympäristöstä. Myös ilmastonmuutoksen ratkaisumallien kuvaukset ryhmittyivät kahteen pääteemaan, jotka olivat aikuinen toimijana ja lapsi toimijana. Aikuisten toimijuuden kuvaukset sisälsivät lasten toimijuuden kyseenalaistamista, turvan tarjoamista lapsille sekä aikuisten aloitteellisuuden kuvauksia. Lasten toimijuus puolestaan ilmeni lasten vastarinnan ja aktiivisen toimijuuden kuvauksina. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lastenkirjallisuuden avulla lapsille voidaan tarjota esimerkkejä aktiivisesta ympäristön puolesta toimimisesta, tuoda ilmastonmuutokseen liittyvää tietoa lähelle lasten arkielämää ja kertoa vaikeistakin asioista lasten kehitystason mukaisesti.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
Perttilä, Pia; Riihijärvi, Sara (2017)Perttilä, Pia ja Riihijärvi, Sara. 2017. Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Perustunteet vuoden 2010 jälkeen ilmestyneessä lastenkirjallisuudessa
Suutari, Iitu; Tommola, Milja (2021)Lastenkirjallisuudella on ajateltu olevan merkittävä paikka lasten elämässä, vaikka on viitteitä siihen suuntaan, että sen asemaa olisi parannettava ja puolustettava. Myös tunnekasvatuksen merkitystä on viime vuosina ... -
Monikielisyys lastenkirjallisuudessa
Kotilainen, Maria (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten monikielisyys näkyy Suomessa 2010-luvulla julkaistussa lastenkirjallisuudessa. Tehtävänä oli kartoittaa sitä, miten monikielisyys teemana näkyy uusimmassa lastenkirjallisuudessa ... -
”Mietin voiko lapsella olla kaksi äitiä tai isää” : perheiden representaatioita 1990- ja 2000-lukujen suomalaisessa lastenkirjallisuudessa
Luukkainen, Kaisla (2022)Tutkielmassa tarkastellaan perheiden representaatioita 1990- ja 2000-lukujen suomalaisessa lastenkirjallisuudessa. Aineistoon valitut teokset koostuvat viidestä kyseisille vuosikymmenille sijoittuvasta lastenkirjasta, mille ... -
Kauhu ja lukijuus lastenkirjallisuudessa : dialogimuotoon kirjoitettu katsaus
Ylönen, Susanne; Heikkilä-Halttunen, Päivi (Kirjallisuudentutkijain Seura, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.