dc.contributor.advisor | Savolainen, Hannu | |
dc.contributor.author | Muuronen, Marika | |
dc.date.accessioned | 2020-09-18T07:09:11Z | |
dc.date.available | 2020-09-18T07:09:11Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71801 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus tarkasteli luokan inkluusion asteen yhteyttä opettajien työssä
jaksamiseen. Inkluusion aste käsitteellistettiin luokan moninaisuutena, ja tarkoituksena oli tarkastella sen yhteyttä luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan stressiin ja työuupumukseen, sekä tämän yhteyden erilaisuutta riippuen
luokan työrauhasta. Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu-hankkeen vuoden
2013 alkumittauksen sekä seuraavan kevään kyselyistä. Niillä oli selvitetty vuosiluokkia 2–6 opettaneiden luokanopettajien (N = 435) luokan opettamisesta
johtuvaa stressiä ja työuupumusta. Tarkasteluun sisältyi luokanopettajien arvioimina myös luokan tuen tarpeessa olevien oppilaiden määrä ja työrauha sekä
taustatietoina opettajien sukupuoli ja työkokemuksen määrä. Aineisto analysoitiin hierarkkisella regressioanalyysilla käyttämällä SPSS 26 -ohjelmistoa.
Tulosten mukaan luokan moninaisuus oli yhteydessä luokanopettajien samanaikaiseen stressiin sekä työuupumukseen erikseen syksyllä ja keväällä,
mutta se ei selittänyt myöhempää, keväällä ilmennyttä stressiä tai työuupumusta. Näitä selittivät vain stressin ja työuupumuksen aiemmat lähtötasot. Luokan moninaisuuden yhteys luokanopettajien luokan opettamisesta johtuvaan
stressiin ja työuupumukseen oli samanlaista luokan työrauhasta riippumatta.
Tutkimuksen tulosten viitatessa luokanopettajien varsin pysyvään työn
kuormitukseen olennaista on omien voimavarojen tunnistaminen, riittävästä palautumisesta huolehtiminen ja työn rajaaminen stressin hallitsemiseksi. Jatkossa
olisi tarpeen tutkia opettajien stressin ja uupumisen muita mahdollisia selittäjiä,
jolloin myös kuormittumisen ennaltaehkäisy voisi kohdentua oikeisiin asioihin. | fi |
dc.format.extent | 56 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | luokan moninaisuus | |
dc.subject.other | luokan työrauha | |
dc.title | Onko inkluusion aste yhteydessä opettajien työssä jaksamiseen? : luokan moninaisuus ja työrauha luokanopettajien stressin ja työuupumuksen selittäjinä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009185888 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |