Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorSippola-Immonen, Marjo
dc.date.accessioned2020-09-08T05:26:54Z
dc.date.available2020-09-08T05:26:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71668
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin esi- ja alkuopettajien yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijayhteistyön rakentumisesta joustavassa esi- ja alkuopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä merkitystä yhteisopettajuudella on esi- ja alkuopettajille ja mitä mahdollisuuksia se tuo opettajille. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja siihen osallistui kaksi luokanopettajaa ja kaksi esiopettajaa Uudeltamaalta. Tutkimusta ohjasi fenomenologinen lähestymistapa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta esiopettajaa ja kahta alkuopetuksen opettajaa, joilla oli kokemusta esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti, ja se analysoitiin Amedeo Giorgin luoman fenomenologisen psykologian metodin mukaan. Tutkimus osoitti, että asiantuntijayhteistyö lisäsi mahdollisuuksia tukea lapsen kehitystä yksilöllisesti. Koettiin, että esi- ja alkuopetuksen yhteistyö edellyttää yhteistä suunnitteluaikaa, resursseja sekä tahtotilaa. Tärkeäksi koettiin opettajien oma asenne, halu ja osaaminen yhteistyöhön sekä ymmärtäminen yhteistyön merkityksestä. Yhteisopettajuus mahdollisti eriyttämisen sekä oikea-aikaisen tuen antamisen oppilaalle. Yhteisopettajuuden haasteiksi koettiin resurssien ja yhteissuunnitteluajan riittämättömyys.fi
dc.format.extent114
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Kaikilla on se oman alansa asiantuntijuus ja sitä hyödynnetään" : esi- ja alkuopettajien kokemuksia asiantuntijuuden rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009085776
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysofenomenologia
dc.subject.ysoasiantuntijuus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record