Show simple item record

dc.contributor.authorKumpumäki, Iiris
dc.date.accessioned2020-09-07T05:21:07Z
dc.date.available2020-09-07T05:21:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71647
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus on normaalia, ja muut seksuaalisuuden ilmentymät ovat epänormaaleja, ei-toivottuja, tai alempiarvoisia. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millä tavoin heteronormatiivisuutta rakennetaan tekstikirjoissa tekstin ja kuvien avulla. Tutkimus koostui yhdeksästä yläkoulun englannin tekstikirjasta, jotka analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa identifioitiin kohtia, joissa seksuaalinen identiteetti tuli ilmi joko suoraan tai epäsuoraan. Nämä löydökset luokiteltiin kolmeen kategoriaan heteronormatiivisiksi, matalasti heteronormatiivisiksi, ja ei-heteronormatiiviksi. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina oli, että matalasti heteronormatiiviset strategiat olivat yleisin keino rakentaa kuvaa seksuaalisista identiteeteistä. Selkeästi heteronormatiiviset tapaukset muodostivat toiseksi yleisimmän ryhmän. Aineistosta ei löytynyt yhtään yksiselitteisen ei-heteronormatiivista tapausta. Koska oppikirjoilla on edelleen keskeinen rooli kielten opetuksessa, niiden sisältämät ideologiat rakentavat osaltaan koulujen ilmapiiriä seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Seksuaalisten identiteettien moninaisuus on noussut viime vuosikymmeninä keskeisempään rooliin kuin koskaan aiemmin, mutta sitä huomioidaan kouluympäristöissä edelleen vain hyvin rajatuissa tilanteissa. Tämä osaltaan heijastuu oppikirjojen sisältöihin, joissa seksuaalivähemmistöjä ei rakenneta osana kirjojen maailmankuvaa.fi
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleQueer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009075756
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysohomoseksuaalisuus
dc.subject.ysoheteronormatiivisuus
dc.subject.ysoseksuaalisuus
dc.subject.ysosukupuoli-identiteetti
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoseksuaalivähemmistöt
dc.subject.ysosukupuolen moninaisuus
dc.subject.ysohomosexuality
dc.subject.ysoheteronormativity
dc.subject.ysosexuality (sexual orientation)
dc.subject.ysogender identity
dc.subject.ysotextbooks
dc.subject.ysosexual minorities
dc.subject.ysogender variance
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record