Here be queers : LGBT+ representations in Dragon Age: Inquisition
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen esitys valtavirran videopeleissä on hyvin marginaalista, ja aiheen tutkimus on ollut vastaavasti vähäistä.
Tämä tutkielma tarkastelee Dragon Age: Inquisition (2014) -toimintaroolipelissä esiintyviä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia henkilöhahmoja multimodaalista ja kriittistä diskurssianalyysiä hyödyntäen. Tarkastelemalla hahmojen roolia, näkyvyyttä, ja minäkuvaa tutkielma pyrkii arvioimaan, miten hahmoesitykset voivat vaikuttaa yleisön asenteisiin.
Tutkielma huomaa, miten Dragon Age: Inquisition pyrkii edistämään yleisön suvaitsevuutta ja tietoisuutta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä kohtaan. Tarkastelluista hahmoesityksistä selviää, miten sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä voidaan esittää moniulotteisina henkilöhahmoina stereotyyppisistä piirteistä huolimatta. Tutkielma huomaa myös, miten monimuotoinen hahmokaarti auttaa rakentamaan fiktiivisiä maailmoja luomalla mahdollisuuksia laajentaa taustatarinaa.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
Kumpumäki, Iiris (2020)Tässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
What do we know about the sporting experiences of gender and sexual minority athletes and coaches? : A scoping review
Kavoura, Anna; Kokkonen, Marja (Routledge, Taylor & Francis Group, 2021)Scholarship on gender and sexual diversity in sport has advanced during the last decade and it is nowadays recognised that we need a better understanding of how to facilitate inclusive sport cultures that allow all people ... -
“Sexuality does not belong to the game” : Discourses in Overwatch Community and the Privilege of Belonging
Välisalo, Tanja; Ruotsalainen, Maria (IT-Universitetet i København, 2022)Players can experience a sense of belonging to videogames and the transmedial worlds surrounding them. There nevertheless exist ongoing negotiations over who has the right to belong to these spaces. Multiple works addressing ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.