Queer matters : the construction of the heteronormative discourse within EFL textbooks for secondary school learners in Finland
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa käsiteltiin heteronormatiivisuuden diskurssin rakentumista yläkoulun englannin kielen tekstikirjoissa Suomessa. Heteronormatiivisuus on laajalti vallitseva ideologia, jonka mukaan ainoastaan heteroseksuaalisuus on normaalia, ja muut seksuaalisuuden ilmentymät ovat epänormaaleja, ei-toivottuja, tai alempiarvoisia. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millä tavoin heteronormatiivisuutta rakennetaan tekstikirjoissa tekstin ja kuvien avulla. Tutkimus koostui yhdeksästä yläkoulun englannin tekstikirjasta, jotka analysoitiin kriittisen diskurssintutkimuksen menetelmin. Tutkimuksessa identifioitiin kohtia, joissa seksuaalinen identiteetti tuli ilmi joko suoraan tai epäsuoraan. Nämä löydökset luokiteltiin kolmeen kategoriaan heteronormatiivisiksi, matalasti heteronormatiivisiksi, ja ei-heteronormatiiviksi. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina oli, että matalasti heteronormatiiviset strategiat olivat yleisin keino rakentaa kuvaa seksuaalisista identiteeteistä. Selkeästi heteronormatiiviset tapaukset muodostivat toiseksi yleisimmän ryhmän. Aineistosta ei löytynyt yhtään yksiselitteisen ei-heteronormatiivista tapausta. Koska oppikirjoilla on edelleen keskeinen rooli kielten opetuksessa, niiden sisältämät ideologiat rakentavat osaltaan koulujen ilmapiiriä seksuaalivähemmistöjä kohtaan. Seksuaalisten identiteettien moninaisuus on noussut viime vuosikymmeninä keskeisempään rooliin kuin koskaan aiemmin, mutta sitä huomioidaan kouluympäristöissä edelleen vain hyvin rajatuissa tilanteissa. Tämä osaltaan heijastuu oppikirjojen sisältöihin, joissa seksuaalivähemmistöjä ei rakenneta osana kirjojen maailmankuvaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
What do we know about the sporting experiences of gender and sexual minority athletes and coaches? : A scoping review
Kavoura, Anna; Kokkonen, Marja (Routledge, Taylor & Francis Group, 2021)Scholarship on gender and sexual diversity in sport has advanced during the last decade and it is nowadays recognised that we need a better understanding of how to facilitate inclusive sport cultures that allow all people ... -
"Ei tehdä mitään numeroo" : heteronormatiivisuus ja sukupuolen moninaisuus liikunnanopettajien puhetavoissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista
Berg, Päivi; Kokkonen, Marja (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tutkimme tässä artikkelissa liikunnanopettajien puhetapoja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista oppilaista koululiikunnassa. Aineisto koostuu kymmenen opettajan haastatteluaineistosta sekä 105 opettajan ... -
Here be queers : LGBT+ representations in Dragon Age: Inquisition
Honkanen, Juri (2018)Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen esitys valtavirran videopeleissä on hyvin marginaalista, ja aiheen tutkimus on ollut vastaavasti vähäistä. Tämä tutkielma tarkastelee Dragon Age: Inquisition (2014) -toimintaroolipelissä ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
Constructing gender and sexuality in a teachers' guide of health education
Suviranta, Ilona (2020)This study aims to find out how gender and sexuality are constructed in a teachers’ guide of health education. Sexuality and gender complex and interconnected concepts that intersect with power, race, and class as well. ...