Käsikirja : CREAR digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline
Kasurinen, H., Launikari, M., Laakkonen, T., Pääskyvuori, M., Vuorinen, R., Männistö, E., Sorjonen, M., & Korhonen, J. (2020). Käsikirja : CREAR digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline. Laurea ammattikorkeakoulu. Laurea julkaisut, 152. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-593-1
Published in
Laurea julkaisutAuthors
Date
2020Copyright
© tekijät ja Laurea-ammattikorkeakoulu 2020
Opiskelijoiden hyvinvoinnin, toimijuuden ja resilienssin vahvistamiseksi on Resilienssi ja tulevaisuususko RETU-hankkeessa (ESR, 2018–2020) kehitetty digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline CREAR (https://crear.fi/). Se on tarkoitettu varhaisen tunnistamisen työkaluksi ohjaus-, opetus- ja opiskeluhuollon asiantuntijoille sekä muille tiedotus-, neuvonta- ja ohjauspalveluiden ammattilaisille. CREAR auttaa tunnistamaan hyvinvointiin ja elämänhallintaan vaikuttavia tekijöitä ja sen avulla saadaan nopeasti ja luotettavasti kokonaisvaltainen kuva ihmisen sen hetkisestä tilanteesta. Tuloksen perusteella arvioidaan tuen tarve.
Tässä käsikirjassa esitellään CREAR-arviointiväline sekä sen erilaiset käyttötilanteet ja soveltamistavat. Lisäksi kerrotaan arviointivälineen kehitystyön taustalla olevasta tutkimuksesta ja teoreettisesta mallinnuksesta. Julkaisussa on myös kuvattu ohjaukselle ja neuvonnalle kansallisesti ja kansainvälisesti asetettuja tavoitteita sekä sitä, miten viimeaikaiset koulutus- ja työmarkkinapoliittiset linjaukset vaikuttavat ohjauksen asemaan ja kehittämiseen ja monikanavaisten ohjauspalveluiden yhdenvertaiseen saavutettavuuteen maassamme lähivuosina. Julkaisu edesauttaa CREAR-arviointivälineen käyttöönottoa ja integroitumista osaksi ohjaus-, opetus- ja opiskelijahuollon arkea oppilaitoksissa sekä muiden neuvonta- ja ohjauspalveluiden asiakastyötä Suomessa.
...


Publisher
Laurea ammattikorkeakouluISBN
978-951-799-592-4ISSN Search the Publication Forum
2242-5241Keywords
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-593-1Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47513264
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Centre for Economic Development, Transport and the Environment of North OstrobothniaFunding program(s)
ESF European Social Fund, React-EULicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Opon ehkä pitäis olla vielä enemmän läsnä ja tiedostaa se, että miten opiskelijoilla oikeesti menee” : opiskelijoiden kokemuksia aikuislukion opinto-ohjauksesta
Helle, Nelli; Sirkka, Ella (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin aikuislukio-opiskelijoiden kokemuksia ja toiveita aikuislukion opinto-ohjauksesta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä hankkeen ”Innovatiivisten oppimisympäristöjen edistäminen lukiokoulutuksessa ... -
Vertaistyönohjauksen käsikirja
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (2022)Opettajuus on tarina, jonka ensi lehdillä on merkitystä -eikä ainoastaan opettajuus, sillä induktiovaiheeseen panostaminen voidaan tutkimusten valossa nähdä merkityksellisenä sekä yksilön ammatillisen kehittymisen että ... -
Aikuisopiskelijoiden opintojen aikainen ohjaus
Rantanen, Virpi (2024)Ammattikorkeakouluopiskelijoista monet ovat työuransa eri vaiheissa olevia aikuisopiskelijoita. Opintojen, työssäkäynnin ja perhe-elämän yhteensovittaminen aiheuttaa aikuisopiskelijoille tasapainoilua eri elämänalueiden ... -
Ohjausalan koulutus Suomessa : selvitys koulutusten rakenteista ja sisällöistä
Kasurinen, Helena; Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi; Kukkaneva, Eelis (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2024)Tässä julkaisussa kuvataan ohjausalan suomen- ja ruotsinkielisten koulutusten rakenteita ja sisältöjä Suomessa vuosina 2020–2023 sekä tarkastellaan koulutusrakenteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Selvitys pohjautuu ... -
Ohjauksen vahvistaminen yliopisto-opiskelijoiden opintopoluilla : opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia ohjauksesta
Perämäki, Riikka (2023)Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. ...