dc.contributor.advisor | Siljamäki, Mariana | |
dc.contributor.advisor | Hirvensalo, Mirja | |
dc.contributor.author | Kinnunen, Janne | |
dc.date.accessioned | 2020-09-02T06:29:15Z | |
dc.date.available | 2020-09-02T06:29:15Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71601 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia
perusopetuksen ja lukion liikunnanopetuksen oppilasarvioinnista. Lisäksi tutkimuksessa
kartoitettiin, mitä opiskelijat toivoisivat opettajankoulutuksen opintojen sisältävän arvioinnista.
Myös iän, sukupuolen, opintojen pääaineen ja aikaisemman työkokemuksen yhteyttä
opiskelijoiden vastauksiin tarkasteltiin.
Tutkielma tehtiin yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman “Liikuntaa ja
terveystietoa opettavien opettajien arviointiosaamisen kehittäminen” -hankkeen
kanssa. Tutkimuksen aineisto oli kerätty tutkimushankkeen puolesta. Aineisto koostui 429
opettajaopiskelijan vastauksesta, joita analysoin sekä määrällisesti että laadullisesti. Kyselyn
strukturoitujen kysymysten analysoinnissa hyödynsin deskriptiivisiä menetelmiä, t-testiä ja
varianssianalyysiä (ANOVA). Kyselyn avointa kysymystä analysoin aineistolähtöisen
sisällönanalyysin avulla.
Opettajaopiskelijat kokivat tavoitteen “työskentely ja yrittäminen” olevan tärkein tavoite ja
samalla tärkein arviointikriteeri yläkoulun liikunnanopetuksen arvioinnissa. Liikunnan
arvosanan muodostumiseen sai vastaajien mukaan vaikuttaa eniten aktiivinen työskentely.
Suurin osa opettajaopiskelijoista koki, että arviointia yleensä on käsitelty jonkin verran
opettajaopintojen aikana. Enemmistö vastaajista oli kuitenkin sitä mieltä, että liikunnan
arvioinnin kriteerejä on käsitelty hyvin opettajaopintojen aikana. Itse- ja vertaisarviointi ovat
opettajaopiskelijoiden mukaan tulleet arviointimenetelmistä tutuimmiksi.
Opettajaopiskelijoiden yleisimmät opettajankoulutukseen kohdistuvat, arviointiin liittyvät
toiveet liittyivät käytännönläheisyyteen ja arvioinnin harjoitteluun.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että arviointia tulisi opinnoissa käsitellä
useammin ja perusteellisemmin. Opettajaopiskelijoille tulisi etenkin antaa enemmän
mahdollisuuksia kokeilla käytännön arviointityötä. Jokaisen opettajaopiskelijan tulisi
työelämään siirtyessä tuntea omat arviointivalmiutensa vähintään riittäviksi. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate the teacher students’ views and experiences on student
assessment in physical education (PE). The study also examines the teacher students’ wishes
regarding assessment related teaching in the teacher programs.
This study was done in cooperation with the research project “Developing evaluation skills of
physical education and health education teachers”. The research project was funded by the
Ministry of Education and Culture. The data of this study was collected by the research group.
The data consisted of answers from 429 teacher students, which were analyzed using both
quantitative and qualitative methods. Data from the structured questions was analyzed using
descriptive methods, Students’ t-test and analysis of variance (ANOVA). The open question
was analyzed via content analysis.
“Working and trying” was seen by the teacher students as the most important goal in middle
school PE. According to the teacher students, active working during the classes was the most
influential contributor, when grading pupils in PE. Most of the students felt that assessment has
been treated only to some extent during the teacher programs. Still, a majority felt that the
assessment criteria in PE has been covered well during their studies. The assessment methods
that were reported as most familiar were self- and partner evaluation. The most common wishes
towards assessment teaching in the teacher programs were connected to a need of practicality
and further practice.
Based on the results of the study, it can be stated that assessment should be dealt more often
and more thoroughly during the studies. Teacher students should in particular be given more
opportunities to try out practical assessment work. Every teacher student should feel that his or
her own assessment skills are at least sufficient when entering working life. | en |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | opettajaopiskelijat | |
dc.title | Opettajaksi opiskelevien näkemyksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009025724 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |