Näkö- tai kuulovammaisen lapsen varhaiskasvatuksen aloitus vanhempien kuvaamana
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tutkimuksemme tarkastelee näkö- tai kuulovammaisten lasten varhaiskasvatuksen aloitusta vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, miten päiväkodissa valmistauduttiin näkö- tai kuulovammaisen lapsen varhaiskasvatuksen aloitukseen sekä millaisia kokemuksia vanhemmilla on näkö- tai kuulovammaisen lapsensa päiväkodin aloituksesta. Selvitimme myös, miten näkö- tai kuulovammaisten lasten vanhempien mielestä varhaiskasvatuksen aloitusta voisi kehittää.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi yhteensä 43 vanhempaa, joista näkövammaisten lasten vanhempia oli 15 ja kuulovammaisten lasten vanhempia
28. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen aloitukseen valmistauduttiin tekemällä muutoksia päiväkodin ympäristöön, kokoamalla monialainen tiimi, tarjoamalla henkilöstölle perehdytystä sekä mahdollistamalla perheen ja lapsen tutustuminen päiväkotiin. Vanhempien mielestä aloituksessa onnistui muiden lasten sekä henkilöstön suhtautuminen, lapsen oma sopeutuminen sekä hänelle saatu avustaja. Tyytymättömiä vanhemmat olivat päiväkodin ennakointiin, henkilöstön kielteiseen asennoitumiseen sekä henkilöstön vaihtuvuuteen. Kehitysehdotuksina vanhemmat esittivät päiväkodin aloituksen ennakoinnin, monialaisen yhteistyön lisäämisen, henkilöstön myönteisemmän suhtautumisen sekä resurssien lisäämisen. Tutkimuksemme avulla lisäämme tietoutta näkö- ja kuulovammaisten lasten päiväkodin aloituksesta sekä varhaiskasvatuksen kyvystä kohdata lapset inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
Varhaiskasvatushenkilöstö kuulovammaisen lapsen opettajina ja kasvattajina
Ahlberg, Helena (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön kuulovammaiselle lapselle antamaa tukea inklusiivisessa ryhmässä toimittaessa. Lisäksi tarkasteltiin varhaiskasvattajien näkemyksiä kuulovammaisten ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
Rousi, Auni; Kantola, Johanna (2020)Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa ... -
Varhaiskasvatuksen aloittavan lapsen ja kasvattajien välinen vuorovaikutus : vuorovaikutusaloitteet ja niihin vastaaminen
Tuikka, Milla (2018)Tämä tutkimus tarkasteli 10 kuukauden ikäisen, varhaiskasvatuksen juuri aloittaneen lapsen ja hänen päiväkotiryhmänsä kasvattajien välistä vuorovaikutusta. Tarkempana kiinnostuksenkohteena olivat kummankin osapuolen tekemät ... -
Kohti yhteistä laatua : henkilökunnan, vanhempien ja lasten laatukäsitykset päiväkodin integroidussa erityisryhmässä
Tauriainen, Leena (University of Jyväskylä, 2000)