Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorKronström, Siiri
dc.contributor.authorTammilehto, Essi
dc.date.accessioned2020-08-28T09:48:11Z
dc.date.available2020-08-28T09:48:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71534
dc.description.abstractTutkimuksemme tarkastelee näkö- tai kuulovammaisten lasten varhaiskasvatuksen aloitusta vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, miten päiväkodissa valmistauduttiin näkö- tai kuulovammaisen lapsen varhaiskasvatuksen aloitukseen sekä millaisia kokemuksia vanhemmilla on näkö- tai kuulovammaisen lapsensa päiväkodin aloituksesta. Selvitimme myös, miten näkö- tai kuulovammaisten lasten vanhempien mielestä varhaiskasvatuksen aloitusta voisi kehittää. Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi yhteensä 43 vanhempaa, joista näkövammaisten lasten vanhempia oli 15 ja kuulovammaisten lasten vanhempia 28. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen aloitukseen valmistauduttiin tekemällä muutoksia päiväkodin ympäristöön, kokoamalla monialainen tiimi, tarjoamalla henkilöstölle perehdytystä sekä mahdollistamalla perheen ja lapsen tutustuminen päiväkotiin. Vanhempien mielestä aloituksessa onnistui muiden lasten sekä henkilöstön suhtautuminen, lapsen oma sopeutuminen sekä hänelle saatu avustaja. Tyytymättömiä vanhemmat olivat päiväkodin ennakointiin, henkilöstön kielteiseen asennoitumiseen sekä henkilöstön vaihtuvuuteen. Kehitysehdotuksina vanhemmat esittivät päiväkodin aloituksen ennakoinnin, monialaisen yhteistyön lisäämisen, henkilöstön myönteisemmän suhtautumisen sekä resurssien lisäämisen. Tutkimuksemme avulla lisäämme tietoutta näkö- ja kuulovammaisten lasten päiväkodin aloituksesta sekä varhaiskasvatuksen kyvystä kohdata lapset inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othernäkövammainen lapsi
dc.subject.otherkuulovammainen lapsi
dc.subject.otherpäiväkodin aloitus
dc.titleNäkö- tai kuulovammaisen lapsen varhaiskasvatuksen aloitus vanhempien kuvaamana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008285664
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokuulovammaiset
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysonäkövammaiset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright