Show simple item record

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorKronström, Siiri
dc.contributor.authorTammilehto, Essi
dc.date.accessioned2020-08-28T09:48:11Z
dc.date.available2020-08-28T09:48:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71534
dc.description.abstractTutkimuksemme tarkastelee näkö- tai kuulovammaisten lasten varhaiskasvatuksen aloitusta vanhempien näkökulmasta. Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, miten päiväkodissa valmistauduttiin näkö- tai kuulovammaisen lapsen varhaiskasvatuksen aloitukseen sekä millaisia kokemuksia vanhemmilla on näkö- tai kuulovammaisen lapsensa päiväkodin aloituksesta. Selvitimme myös, miten näkö- tai kuulovammaisten lasten vanhempien mielestä varhaiskasvatuksen aloitusta voisi kehittää. Tässä laadullisessa tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi yhteensä 43 vanhempaa, joista näkövammaisten lasten vanhempia oli 15 ja kuulovammaisten lasten vanhempia 28. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen aloitukseen valmistauduttiin tekemällä muutoksia päiväkodin ympäristöön, kokoamalla monialainen tiimi, tarjoamalla henkilöstölle perehdytystä sekä mahdollistamalla perheen ja lapsen tutustuminen päiväkotiin. Vanhempien mielestä aloituksessa onnistui muiden lasten sekä henkilöstön suhtautuminen, lapsen oma sopeutuminen sekä hänelle saatu avustaja. Tyytymättömiä vanhemmat olivat päiväkodin ennakointiin, henkilöstön kielteiseen asennoitumiseen sekä henkilöstön vaihtuvuuteen. Kehitysehdotuksina vanhemmat esittivät päiväkodin aloituksen ennakoinnin, monialaisen yhteistyön lisäämisen, henkilöstön myönteisemmän suhtautumisen sekä resurssien lisäämisen. Tutkimuksemme avulla lisäämme tietoutta näkö- ja kuulovammaisten lasten päiväkodin aloituksesta sekä varhaiskasvatuksen kyvystä kohdata lapset inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othernäkövammainen lapsi
dc.subject.otherkuulovammainen lapsi
dc.subject.otherpäiväkodin aloitus
dc.titleNäkö- tai kuulovammaisen lapsen varhaiskasvatuksen aloitus vanhempien kuvaamana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008285664
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokuulovammaiset
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysonäkövammaiset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record