Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorIlmari, Mikko
dc.date.accessioned2020-08-26T05:27:40Z
dc.date.available2020-08-26T05:27:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71507
dc.description.abstractVieraiden kielten opetuksessa on ollut viime vuosikymmenten aikana selkeä muutos kohti kommunikatiivisempaa suuntaa, ja kielioppikeskeisyyttä on ruvettu kritisoimaan. Globalisaation, vapaan liikkuvuuden ja kehittyneen teknologian ansiosta ihmiset ovat entistä useammin tekemisissä vieraiden kulttuurien kanssa. Useat tutkijat ovatkin sitä mieltä, että kulttuuri kuuluu olennaisesti kielten opetukseen, ja tuntemus vieraasta kulttuurista edesauttaa kulttuurien välistä viestintää. Suomalaisen koulun näkökulmasta katsottuna tehokkain tapa tutustua vieraaseen kulttuuriin on tekemällä siitä havaintoja koulusta käsin, ja kuvat tarjoavat mahdollisuuksia vieraan kulttuurin ilmiöiden observoimiseen. Tutkin maisterintutkielmassani kulttuuriin liittyviä kuvia oppikirjasarjoissa Scene ja On the Go. Tutkimus keskittyi kirjasarjojen tehtäväkirjoihin, sillä ne sisälsivät huomattavasti enemmän kulttuuriin liittyviä kuvia kuin tehtäväkirjat. Tekstikirjojen kaikki kuvat käytiin järjestelmällisesti läpi, ja ne kategorisoitiin käyttämällä Byramin ehdottamaa luokittelua. Alkuperäiseen luokitteluun tehtiin pieniä muutoksia, jotta se sopi paremmin tutkimukseeni. Tutkimus osoitti, että On the Go-kirjasarja sisälsi enemmän kulttuuriin liittyviä kuvia kuin Scene. Molemmat oppikirjasarjat olivat kuitenkin lähestyneet kulttuuria samankaltaisesti, ja samat kategoriat painottuivat molemmissa oppikirjoissa. Erityisesti aihealueet kuten urheilu, koulu, luonnonnähtävyydet, kuuluisat rakennukset ja ruoka painottuivat molemmissa oppikirjasarjoissa. On the Go sisälsi merkittävästi enemmän historiaan liittyviä kuvia kuin Scene, ja Scene sisälsi enemmän kuvia symboleista, jotka kuvaavat eri kulttuureja. Molemmat oppikirjat esittelivät monipuolisesti englanninkielisiä maita, mutta Yhdysvallat ja Yhdistynyt kuningaskunta olivat hieman keskeisemmässä asemassa kuin muut maat. On the Go esitteli useita tunnettuja näyttelijöitä, urheilijoita ja muusikkoja eri puolilta maailmaa, kun taas Scene keskittyi enemmän yhdysvaltalaisiin ja Yhdistyneestä kuningaskunnasta kotoisin oleviin näyttelijöihin, urheilijoihin ja muusikkoihin. Oli tosin tyypillistä, että kuvat, jotka liittyivät Kanadaan, Etelä-Afrikkaan, Irlantiin, Intiaan, Uuteen-Seelantiin ja Australiaan olivat usein yksipuoleisempia. Esimerkiksi suurin osa Australiaan ja Uuteen-Seelantiin liittyvistä kuvista esittelivät maiden luontoa, ja päivittäistä elämää kuvaavia kuvia oli vähemmän. Toisaalta, yhtään englanninkielistä maata ei esitelty täysin yksipuolisesti. Tulokset olivat verrattavissa muihin samasta aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Vanhemmissa oppikirjasarjoissa tosin Yhdysvaltojen ja Yhdistyneen kuningaskunnan painottaminen oli selkeämpää, ja muista maista annettiin vain vähän tietoa. Vaikuttaa siltä, että modernit oppikirjat ovat ottaneet muutkin englanninkieliset maat paremmin huomioon, vaikkakin oli tyypillistä, että eri asioita painotetaan kuvissa, jotka käsittelevät eri maita. Scene-oppikirjasarjan heikkous oli historiaan liittyvien kuvien puute. Vaikkakin historia on monimutkainen ja vaikeasti lähestyttävä aihe kieltenopetuksessa, vieraiden kulttuurien historian ymmärtäminen auttaa ymmärtämään kulttuurien edustajia ja ilmiöitä.fi
dc.format.extent96
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleAn analysis of culture-related images in two Finnish EFL textbooks for grades 7-9 of basic education
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008265649
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokuvat
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoculture
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysopictures
dc.subject.ysotextbooks
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot