Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRiivari, Elina
dc.contributor.authorHurme-Tikkanen, Satu
dc.date.accessioned2020-08-19T09:41:17Z
dc.date.available2020-08-19T09:41:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71464
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on tulkita työntekijöiden kertomusten kautta työntekijäkokemusta muutoksessa, jossa organisaatio muuttaa uuteen toimistoon. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: ”Minkälaisena työntekijäkokemus toimistomuutossa ilmenee haastateltavien kertomuksissa?”. Alatutkimuskysymyksenä esitetään: ”Millaisia tulkintoja haastateltujen kertomuksista nousee esiin muutoksen johtamisesta ja mahdollisuudesta olla osallisena muutoksessa?”. Tutkimuksen kohteena on 14 työntekijää kolmesta eri suomalaisesta yrityksestä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja teoreettiseksi viitekehykseksi valikoitui organisaatioestetiikka. Aineiston analyysi perustuu kolmeen keskeiseen teemaan: muutosjohtaminen, henkilöstön osallisuus muutoksessa ja empatia organisaatiokontekstissa. Aineisto tuotettiin teemahaastatteluin ja analysoitiin narratiivimuotoanalyysiä hyödyntäen. Keskeinen tulos on, että yksilöiden kertomuksista voi tulkita täysin uniikkeja kokemuksia, mutta kertomusten juonimuodoista löytyy myös yhtäläisyyksiä. Neljä löydettyä juonimuotoa ovat: stabiili, regressiivinen, progressiivinen ja komedia-romanssi. Juonikäyrien muotoon vaikuttaa aistein saatu ja tulkittu tieto, kokemus ympäristöstä. Työntekijäkokemuksia organisaation vuorovaikutusympäristössä tuodaan tuloksissa esiin osallisuuden ja empatian teemojen alla. Johtopäätöksinä esitetään, että muutossa työntekijäkokemukseen vaikuttavat monet seikat ja koko organisaatioympäristö on työntekijän esteettisen arvioinnin kohteena. Erot ja yhtäläisyydet muutoksen johtamisen kokemuksesta liittyivät kokijan rooliin, ammatti-identiteettiin, sosiaalisten suhteiden merkityksellisyyteen, tiedon määrään ja laatuun, henkilökohtaisiin turvallisuuden tarpeisiin ja kykyyn hyödyntää organisaation tarjoamia ja omia resursseja. Tulosten perusteella esitetään, että vahvistamalla organisaation empatiaprosessia, muutoksesta on mahdollista tehdä kokemus, joka lisää työtekijöiden yhteenkuuluvuuden tunnetta ja halua tehdä muutoksesta yhdessä hyvä.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherorganisaatioestetiikka
dc.subject.othertyöntekijäkokemus
dc.titleTyöntekijäkokemus toimistomuutossa : kertomuksia organisaatioestetiikan näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008195597
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysoempatia
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysomuutosjohtaminen
dc.subject.ysomuutos
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot