Hiljaisen tietämyksen hallinta : historiallinen näkökulma
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaatintutkielma esittää käsitehistoriallisen kuvan hiljaisen tietämyksen olemuksesta sekä katsauksen hiljaisen tietämyksen hallinnan rooliin organisaatioiden toiminnassa pitkällä aikajänteellä. Tietämys määritellään osana teknologian ja toimintamallien muutoksessa muovautuvaa tietohierarkiaa. Tietohierarkiaan nojaten tietämystä tarkastellaan sekä yksilöllisenä että organisatorisena korkean tason tietona, johon yhdistyy kokemus, asiayhteys, tulkinta ja merkitys, sekä kyky soveltaa kyseistä tietoa päätöksentekoon ja toimenpiteisiin. Numeroin, kirjoituksin ja kuvin ilmaistusta julkilausutusta tietämyksestä poiketen hiljainen tietämys luonnehditaan aisteihin, kokemuksiin ja intuitioon sidotuksi. Tutkielma tehtiin kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona käytettiin hiljaiseen tietämykseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita, konferenssijulkaisuja ja kirjoja tietojenkäsittelytieteiden sekä yrityshallinnon ja johtamisen piirissä. Systemaattisen julkaisumäärien ja yleisimpien teemojen kartoittamisen pohjalta osoitetaan hiljaisen tietämyksen hallinnan kiinnostavuuden ja näkökulmien kehitys 1990-luvulta nykyhetkeen. Lähdeaineiston sisältöanalyysin tuloksena hiljaisen tietämyksen käsitteen katsotaan kiinnittyvän yhä vahvasti vuosikymmenien takaiseen tietoteoriaan. Teknologiakehitys ja sen myötä tiedon eksponentiaalisesti kasvava lisääntyminen ovat kuitenkin luoneet tarpeen mallintaa tietämyksen kontekstia uudenlaisten mekanismien avulla, jotta sen strateginen hyödyntäminen voidaan mahdollistaa. Hiljaisen tietämyksen hallinnan keskiöön ovat nousseet yksilötason tietämyksen tallentamisen ja muuntamisen jälkeen ryhmätason tietämyksen kollaboratiivinen luominen sekä organisaatioille lisäarvoa tavoitteleviin käytännön sovelluksiin panostaminen useilla toimialoilla.
...
This bachelor's thesis presents a conceptual historical picture of the essence of tacit knowledge as well as an overview of the role of tacit knowledge management in the activities of organizations in the long run. Knowledge is defined as part of a hierarchy that is shaped by changes in technology and operating models. Based on the hierarchy, knowledge is viewed as both individual and organizational high-level information, combining experience, context, interpretation and significance, and the ability to apply that information to decision-making and action. Unlike explicit knowledge expressed in numbers, writings, and images, tacit knowledge is characterized as bound to the senses, experiences, and intuition. The dissertation was carried out as a literature review using scientific articles, conference proceedings and books related to tacit knowledge in the subject areas of computer science and business administration and management. On the basis of a systematic mapping of the number of publications and the most common themes, the development of the interest on and perspectives of tacit knowledge management is presented from the 1990s to the present. As a result of the content analysis of the source material, the concept of tacit knowledge is still considered to be strongly attached to information theory published decades ago. However, technological developments, and with it the exponentially growing increase of knowledge, have created the need to model the context of knowledge through new types of mechanisms in order to enable its strategic utilization. After efforts on storage and transformation of individual-level knowledge, the collaborative creation of group-level tacit knowledge and investments on value-added practical applications have become the focus of tacit knowledge management for organizations in several industries.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hiljaisen tiedon hallinta yrityskuvassa
Martiala, Anne (2020)Viime vuosikymmenille ajoittuu nopean teknologiakehityksen lisäksi organisatorisia murroksia, joiden myötä tietämyksen luonnin ja jakamisen jatkumo esiintyy yhä strategisempana osana organisaatioiden toiminnan ohjausta, ... -
Hiljaisen tiedon jakamisen painotuksia : harmaan kirjallisuuden analyysi
Hagman, Eetu (2022)Tietämyksen hallinnan ja etenkin hiljaisen tiedon hallinnan rooli on noussut isoon asemaan organisaatioiden toiminnassa viime vuosien aikana. Rekrytointimarkkinat käyvät kuumina ja organisaatioiden taistelu asiantuntijoista ... -
Tietämyksenhallinnan vaikutukset henkilöstön kehittämisessä
Kesonen, Jenna (2019)Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tässä tutkielmassa tutkitaan tietämyksenhallinnan vaikutuksia henkilöstön kehittämisessä. Vaikka tietämyksenhallinta yleistyi jo 1990-luvulla tieto- ja ... -
Tietämyksen jakamisen esteiden poistaminen online-videoiden avulla : esimerkkejä suomalaisista suuryrityksistä
Lehtinen, Jere (2015)Organisaatioissa on suuri määrä sosiaalista ja henkilökohtaista tietotaitoon liittyvää pääomaa, joka halutaan saada mahdollisimman tehokkaasti organisaation käyttöön. Tätä ihmisille kerääntynyttä pääomaa eli tietämystä ... -
Opittujen asioiden hyödyntäminen tietojärjestelmäprojekteissa
Kuitunen, Jani (2010)Tutkielman tutkimusalue on opittujen asioiden hyödyntäminen ja haasteet Suomessa toimivissa informaatioteknologia-alalla toimittavissa yrityksissä. Tutkielmassa kartoitetaan opittujen asioiden prosesseja, haasteita ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.