Tietämyksen jakamisen esteiden poistaminen online-videoiden avulla : esimerkkejä suomalaisista suuryrityksistä
Organisaatioissa on suuri määrä sosiaalista ja henkilökohtaista tietotaitoon liittyvää pääomaa, joka halutaan saada mahdollisimman tehokkaasti organisaation käyttöön. Tätä ihmisille kerääntynyttä pääomaa eli tietämystä hyödynnetään operatiivisen toiminnan ja johdon päätöksenteon tukena. Tietämyksen jakamisen merkitys ja haasteellisuus korostuvat suuryrityksissä, joissa organisaation hierarkia, välimatkat, henkilöstön laajuus ja kansainvälisyys sekä erilaiset työnkuvat lisäävät riskiä tietämyspoistuman syntymisestä. Informaatioteknologian avulla pyritään ratkaisemaan monia tietämyksen jakamisen haasteita. Tällöin tietämystä voidaan jakaa eri kanavissa teksti-, kuva- tai videomuodossa. Näistä videomuotoinen jakaminen on kaikista lähinnä perinteistä kasvokkain tehtävää tietämyksen jakamista. Videomuotoinen viestintä on nykyään usein online-muotoista, ja nykyteknologian mukaisten online-videoiden merkitystä interaktiivisessa tietämyksen jakamisessa ei ole aikaisemmin tutkittu. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, minkälaisia tietämyksen jakamisen esteitä suomalaisten suuryritysten viestinnästä vastaavat henkilöt näkevät sekä organisaatioissaan että toimintakentässään, ja näkevätkö he, että näitä esteitä voidaan poistaa online-videoiden avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelun sisällön kvalitatiivista analyysia. Tietämyksen jakamisen esteet jakaantuivat teoriapohjan perusteella globaaleihin, organisatorisiin ja yksilöllisiin esteisiin. Näiden sisällä merkittävimpinä tietämyksen jakamisen esteinä pidettiin eri kielten yhteensovittamista, aikaeroja, raskasta organisaatiorakennetta, teknologisten ratkaisujen ja viestintäinfrastruktuurin vajavaisuutta, luottamuksen puutetta sekä yksilöiden pelkoa tietämyksensä jakamista kohtaan. Haastateltujen suomalaisten suuryritysten edustajien mukaan online-videoiden avulla pystytään poistamaan tietämyksen jakamisen esteitä, jos organisaation kokonaisresurssit ovat riittävät monikanavaiseen tietämyksen jakamiseen. Online-videoiden hyödyntämisessä nähdään olevan myös informaatioteknologisia tehokkuusvaikutuksia, joilla pystytään tehostamaan kuljetettavaa viestiä olemassa olevissa jakelukanavissa.
...
Organizations have large amounts of social and personal know-how related capital which needs to be transferred inside the organization efficiently. This accumulated human capital i.e. knowledge is being used to support operative work and management’s decision making. The importance of knowledge sharing emphasizes in large companies, where organization's hierarchy, overall distances, diversity in personnel and the extent of internationalization, as well as various work descriptions increase the risk of knowledge loss. Information technology is used to solve many of the challenges of knowledge sharing. By using information technology knowledge can be shared across multiple channels in text, image or video format. Sharing knowledge by video is closest to the traditional face-to-face way of knowledge sharing. Nowadays video communication is often in an online form, yet the importance of online-video in interactive knowledge sharing has not been studied before. In this thesis it was studied what kind of barriers communication professionals see in their own organization and its business environment, and can those barriers be removed by the use of online-video. The research method was a semi-structured theme interview with qualitative analysis of the content. Knowledge sharing barriers were divided into global, organizational, and individual barriers. The most significant of them were multiple languages, working in different time-zones, heavy organizational structure, problems with technological and communication infrastructure, lack of confidence, and distress against the distribution of knowledge. Representatives from large Finnish companies stated that the online-video makes it possible to remove knowledge sharing barriers if the organization's overall resources are sufficient for the multi-channel knowledge sharing. Online-video was also found to support information technological efficiency effects, meaning that the distributed message can be intensified by using video inside the existing communication channels.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29778]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietämyksen jakamisen esteet globaalissa ympäristössä ja esteiden poistaminen informaatioteknologian avulla
Lehtinen, Jere (2012)Lehtinen, Jere Tietämyksen jakamisen esteet globaalissa ympäristössä ja esteiden poistaminen informaatioteknologian avulla Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 30 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: ... -
Globally distributed knowledge sharing in social software environments : barriers and interventions
Pirkkalainen, Henri (University of Jyväskylä, 2014) -
Compartir y generar conocimiento en la escuela de formación docente finlandesa: estrategias para el trabajo colectivo
Mäkelä, Tiina (Wolters Kluwer, 2014)[Introduction] La ESCUELA DE FORMACIÓN DOCENTE DE JYVÄSKYLÄ (“Jyväskylän normaalikoulu”) es una escuela anexa a la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Jyväskylä (en el modelo educativo finlandés la ... -
Explaining barriers to the usage of learning object repositories : comparison between Europe and Latin America
Liao, Laidis Loriel (2020)Learning Object Repositories have a great potential to enhance knowledge sharing in the teaching community. However, the usage of Learning Object Repositories has not met the expectations that the supporting institutions ... -
Information sharing in the era of social media
Jin, Xueyu (University of Jyväskylä, 2016)Social media has become ubiquitous in just a few years. Their success depends on users’ willingness to continue investing their time and attention in this media and share their knowledge with each other in the absence of ...