Show simple item record

dc.contributor.authorViinikainen, Tanja
dc.contributor.authorPutkonen, Niina
dc.date.accessioned2020-08-04T11:10:11Z
dc.date.available2020-08-04T11:10:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationViinikainen, Tanja; Putkonen, Niina (2020). Tähtijengi ja Dialogikasvatus.fi – kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuus osallisuuden vahvistajana. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/tahtijengi-ja-dialogikasvatus-fi-kulttuuri-katsomus-ja-kielitietoisuus-osallisuuden-vahvistajana
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71324
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastelemme kulttuurisen, katsomuksellisen ja kielellisen moninaisuuden kohtaamiseen liittyvän osaamisen teemoja erityisesti kielitietoisuuden näkökulmasta ja esittelemme Helsingin yliopiston Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus (KUPERA) -hankkeessa tuotettuja oppimateriaaleja. Lähestymme kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden käsitettä oppimisprosessina, jossa moninaisuuteen liittyviä käsityksiä, tietoa ja moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä taitoja tiedostetaan, reflektoidaan ja opitaan vuorovaikutuksessa (ks. esim. Räsänen, Jokikokko & Lampinen 2018; Putkonen 2020). KUPERA-hankkeessa tuotetaan maksutonta materiaalia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen opetukseen. Materiaali tarjoaa kasvattajille arkityön välineitä lasten ja nuorten moninaisten identiteettien tukemiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/tahtijengi-ja-dialogikasvatus-fi-kulttuuri-katsomus-ja-kielitietoisuus-osallisuuden-vahvistajana
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherkielitietoisuusfi
dc.subject.otherkielellisesti vastuullinen opettajuusfi
dc.subject.otherkielellinen ja kulttuurinen moninaisuusfi
dc.subject.othersähköiset oppimateriaalitfi
dc.titleTähtijengi ja Dialogikasvatus.fi – kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuus osallisuuden vahvistajana
dc.typemagazine article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202008045470
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume11
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kieliverkosto & kirjoittajat, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationcontributionToPeriodical
dc.subject.ysoopettajuusfi
dc.subject.ysomoninaisuusfi
dc.subject.ysodialogifi
dc.subject.ysooppimateriaalifi
dc.subject.ysoopettajatfi
dc.subject.ysotyöfi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0