DivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta
Alisaari, Jenni; Harju-Autti, Raisa; Kivipelto, Susanna; Björklund, Mikaela; Keskitalo, Pigga; Kuusento, Kiia; Laasonen-Tervaoja, Eija; Vigren, Heli (2020). DivED – kohti kieli- ja kulttuuritietoisempaa opettajuutta ja opettajankoulutusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/dived-kohti-kieli-ja-kulttuuritietoisempaa-opettajuutta-ja-opettajankoulutusta
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2020Copyright
© Kieliverkosto & kirjoittajat, 2020
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan opetus rakentuu kielitietoisuudelle, eri kielten ja kulttuurien arvostukselle sekä eri kulttuureiden vuorovaikutukselle. Opettajat ja opettajankouluttajat tietävät, että kielet, kulttuurit ja identiteetit ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Haasteena on, miten kieli- ja kulttuuritietoisuutta voidaan käytännön tasolla toteuttaa. DivED on pyrkinyt vahvistamaan sekä jo nyt työelämässä olevien opettajien että opettajaopiskelijoiden osaamista tällä saralla. Tässä artikkelissa kuvaillaan hankkeemme toimintaa, saavutuksia, haasteita sekä tulevaisuudennäkymiä.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/dived-kohti-kieli-ja-kulttuuritietoisempaa-opettajuutta-ja-opettajankoulutustaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Integraatiota ja inkluusiota : valmistavan opetuksen hyvät käytänteet
Naukkarinen, Heidi; Tiermas, Anne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Perusopetukseen valmistavaa opetusta järjestetään kunnissa eri tavoin. Erityisesti pääkaupunkiseudulla alkuopetusikäisten valmistavaa opetusta on ryhdytty järjestämään inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmässä. Tarvitaan ... -
Vastuullinen vieraiden kielten opetus herättelee oppijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
Luodonpää-Manni, Milla; Hahl, Kaisa; Lahti, Laura; Mäkipää, Toni (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkelissa tarkastelemme kieli- ja kulttuuritietoisuutta osana vastuullista vieraiden kielten opetusta. Yhteiskunnan moninaistuessa opetussuunnitelman perusteet eri kouluasteilla asettavat opettajien tehtäväksi tukea ... -
Kielitietoista eurooppalaista opettajankoulutusta kehittämässä : projektet ”Språkmedveten undervisning i alla klassrum”
Bergroth, Mari; Storås, Linda; Björklund, Siv (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)By assuring equal conditions to all students, they can achieve educational success, regardless of their first language, culture, social background, origin and age. This is the aim of the project Linguistically sensitive ... -
Uutta luova asiantuntijuus : opettajankoulutusta uudistamassa
Martin, Anne; Kaukonen, Vili; Tarnanen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2020) -
Varhaista ruotsinopetusta osaksi opettajankoulutusta – Tidig svenskundervisning i lärarutbildningen
Kautonen, Maria; Kantelinen, Ritva; Kuusimäki, Mari; Kolu, Jaana; Hänninen, Elna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Kuvaamme tässä artikkelissa Itä-Suomen yliopiston Varhainen ruotsin opettaminen / Tidig svenskundervisning -opintojaksoa, jonka keskeisenä tavoitteena on valmistaa eri alojen opettajaopiskelijoita varhaiseen ruotsin kielen ...