dc.contributor.advisor | Halttunen, Veikko | |
dc.contributor.author | Tikkanen, Henrik | |
dc.date.accessioned | 2020-07-30T07:59:04Z | |
dc.date.available | 2020-07-30T07:59:04Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71293 | |
dc.description.abstract | Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista vuosilta 2019–2020 videopelien sosioemotionaalisista vaikutuksista ikäihmisiin ja vaikutustutkimuksissa käytetyistä menetelmistä. Rajasin katsaukseni vuosiin 2019 ja 2020, koska aiemmilta vuosilta on tehty useita katsauksia. Rajauksella pyrin myös pitämään katsaukseni työmäärän hallittavana. Videopelien pelaaminen vaikuttaa pääasiassa myönteisesti ikäihmisten sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Myönteisiä vaikutuksia ovat muun muassa elämälaadun ja mielialan paraneminen sekä sosiaalisen osallistumisen, vuorovaikutuksen ja sosiaalisten suhteiden lisääntyminen. Myös fyysisiin ja kognitiivisiin vaikutuksiin tähtäävät videopelit vaikuttavat myönteisesti ikäihmisten sosioemotionaalisuuteen. Kielteiset vaikutukset johtuvat enimmäkseen videopelien teknisistä ongelmista. Määrälliset menetelmät ovat laadullisia menetelmiä käytetympiä videopelien vaikutustutkimuksissa. Katsaukseni osoittaa, että videopelien sosioemotionaalisten vaikutusten tutkimus on lisääntynyt vuosina 2019–2020 viime vuosikymmenen alkuun verrattuna. Korkealaatuista, satunnaistettua vertailevaa jatkotutkimusta olisi tehtävä lisää. Katsauksessa keskustellaan videopelien sosioemotionaalisuutta edistävistä ominaisuuksista pelisuunnittelua ja kehittämistä varten. | fi |
dc.description.abstract | We are living in an aging world. The video gaming of older adults has quadrupled in the past 25 years. The purpose of my Bachelor’s Thesis was to make a systematic literature review on the socioemotional effects of video games on older adults from 2019 to 2020 and of the methods used in effect research. Playing video games has generally positive effects on the socioemotional well-being of older adults. Positive effects include improvement in the quality of life and mood and increase in social involvement, interaction, and relationships. Also, games aiming to affect the physical and cognitive aspects have a positive effect on the socio-emotionality of older adults. The negative effects are mostly due to technical problems of video games. Quantitative methods are more often used than qualitative methods in the effects research of video games. My review demonstrates that the socio-emotional effect research has increased during years 2019 and 2020, compared to the beginning of the last decade. This review converses on the factors improving socio-emotionality for game design and development. | en |
dc.format.extent | 50 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ikäihmiset | |
dc.subject.other | sosioemotionaalisuus | |
dc.title | Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202007305441 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | pelisuunnittelu | |
dc.subject.yso | ikääntyneet | |
dc.subject.yso | vanhukset | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |
dc.subject.yso | vaikutukset | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | verkkopelit | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |