Show simple item record

dc.contributor.advisorHaimi, Jari
dc.contributor.advisorTimonen, Jonna
dc.contributor.authorJärvenpää, Anni
dc.date.accessioned2020-07-02T06:45:49Z
dc.date.available2020-07-02T06:45:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71017
dc.description.abstractSuomessa voimassa oleva perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilaat ovat aktiivisia toimijoita. Opetussuunnitelmassa korostetaan muun muassa kokemuksellisuutta ja tutkivaa otetta opiskelussa. Tiedekasvatus on tärkeää kaiken ikäisille oppilaille, jotta he oppisivat ymmärtämään tiedettä ja sen kehitystä. Koulun ulkopuoliset kohteet, kuten museot, ovat merkittäviä ja usein motivoivia oppimisympäristöjä koulun ohella. Museot tarjoavat elämyksellisyyttä ja tiedekasvatusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Luontomuseovierailun vaikutusta ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan sekä vierailun onnistumista oppilaiden mielestä. Oppilaat vastasivat kahteen kyselyyn, ennen ja jälkeen vierailun, ja heitä tarkkailtiin museovierailun aikana. Lisäksi oppilaiden opettajat vastasivat kyselyyn. Tulosten mukaan ympäristöoppi, luonto ja tutkiminen kiinnostivat oppilaita paljon jo ennen vierailua museolla eikä vierailulla ollut vaikutusta kiinnostuksen tasoon. Oppilaiden mielestä Luontomuseovierailu oli onnistunut, sillä 88 % oppilaista piti vierailua kivana ja 80 % kiinnostavana, ja 80 % oppilaista haluaisi vierailla museossa uudelleen. Luokkien opettajien mielestä vierailu oli oppilaille mukava ja motivoiva sekä toimiva kokonaisuus. Tutkimuksen mukaan vierailuja Luontomuseossa kannattaa tehdä, sillä ne tukevat opetussuunnitelman tavoitteita ja tarjoavat oppilaille elämyksellistä oppimista.fi
dc.description.abstractThe national core curriculum for basic education in Finland is based on constructivist concept of learning. According to that, pupils are active actors. The core curriculum underlines for example experiences and inquiry-based learning in studies. Science education is very important for pupils at all levels to their learning of the process of science. In addition to schools, out-of-school environments, like museums, are important and often motivating learning environments. Museums offer experiences and science education. The aim of this study was to investigate the effect of first-grade pupils’ visit to the Natural History Museum on the interest of environmental learning, nature, and exploration. Pupils’ view on visit’s success was also examined. The pupils answered to two different surveys, one before and another after the visit to the museum. Pupils were also observed during their visit. In addition, there was a survey for the teachers. According to the results pupils were interested in environmental learning, nature, and exploration. Visit to the Natural History Museum did not affect their interest. Pupils’ opinion of the visit was positive: 88 % of the pupils liked the visit, 80 % of them thought it was interesting, and 80 % would like to visit the museum again. The teachers considered the visit functional, pleasant, and motivating for the pupils. According to the results of this study, visits to the Natural History Museum is worth doing since they support the core curriculum’s aims and offer experiential learning for pupils.en
dc.format.extent80
dc.language.isofi
dc.subject.otherLuontomuseo
dc.titleLuontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007025199
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosBio- ja ympäristötieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Biological and Environmental Scienceen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineBiologian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Biologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi4014
dc.subject.ysotiedekasvatus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoympäristöoppi
dc.subject.ysomuseot
dc.subject.ysokoululaiset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record