dc.contributor.advisor | Haimi, Jari | |
dc.contributor.advisor | Timonen, Jonna | |
dc.contributor.author | Järvenpää, Anni | |
dc.date.accessioned | 2020-07-02T06:45:49Z | |
dc.date.available | 2020-07-02T06:45:49Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71017 | |
dc.description.abstract | Suomessa voimassa oleva perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilaat ovat aktiivisia toimijoita. Opetussuunnitelmassa korostetaan muun muassa kokemuksellisuutta ja tutkivaa otetta opiskelussa. Tiedekasvatus on tärkeää kaiken ikäisille oppilaille, jotta he oppisivat ymmärtämään tiedettä ja sen kehitystä. Koulun ulkopuoliset kohteet, kuten museot, ovat merkittäviä ja usein motivoivia oppimisympäristöjä koulun ohella. Museot tarjoavat elämyksellisyyttä ja tiedekasvatusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Luontomuseovierailun vaikutusta ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan sekä vierailun onnistumista oppilaiden mielestä. Oppilaat vastasivat kahteen kyselyyn, ennen ja jälkeen vierailun, ja heitä tarkkailtiin museovierailun aikana. Lisäksi oppilaiden opettajat vastasivat kyselyyn. Tulosten mukaan ympäristöoppi, luonto ja tutkiminen kiinnostivat oppilaita paljon jo ennen vierailua museolla eikä vierailulla ollut vaikutusta kiinnostuksen tasoon. Oppilaiden mielestä Luontomuseovierailu oli onnistunut, sillä 88 % oppilaista piti vierailua kivana ja 80 % kiinnostavana, ja 80 % oppilaista haluaisi vierailla museossa uudelleen. Luokkien opettajien mielestä vierailu oli oppilaille mukava ja motivoiva sekä toimiva kokonaisuus. Tutkimuksen mukaan vierailuja Luontomuseossa kannattaa tehdä, sillä ne tukevat opetussuunnitelman tavoitteita ja tarjoavat oppilaille elämyksellistä oppimista. | fi |
dc.description.abstract | The national core curriculum for basic education in Finland is based on constructivist concept of learning. According to that, pupils are active actors. The core curriculum underlines for example experiences and inquiry-based learning in studies. Science education is very important for pupils at all levels to their learning of the process of science. In addition to schools, out-of-school environments, like museums, are important and often motivating learning environments. Museums offer experiences and science education. The aim of this study was to investigate the effect of first-grade pupils’ visit to the Natural History Museum on the interest of environmental learning, nature, and exploration. Pupils’ view on visit’s success was also examined. The pupils answered to two different surveys, one before and another after the visit to the museum. Pupils were also observed during their visit. In addition, there was a survey for the teachers. According to the results pupils were interested in environmental learning, nature, and exploration. Visit to the Natural History Museum did not affect their interest. Pupils’ opinion of the visit was positive: 88 % of the pupils liked the visit, 80 % of them thought it was interesting, and 80 % would like to visit the museum again. The teachers considered the visit functional, pleasant, and motivating for the pupils. According to the results of this study, visits to the Natural History Museum is worth doing since they support the core curriculum’s aims and offer experiential learning for pupils. | en |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Luontomuseo | |
dc.title | Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202007025199 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Bio- ja ympäristötieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Biological and Environmental Science | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Biologian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Biology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4014 | |
dc.subject.yso | tiedekasvatus | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | ympäristöoppi | |
dc.subject.yso | museot | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |