Media osana ensimmäisen luokan oppilaiden vapaa-aikaa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää erään suomalaisen kunnan ensimmäisen luokan oppilaiden vapaa-aikaa; harrastustottumuksia ja mediankäyttöä. Tutkimusongelmina oli selvittää, mistä ensimmäisen luokan oppilaiden vapaa-aika muodostuu, millainen asema medialla on ensimmäisen luokan oppilaiden vapaa-ajalla, miten vanhempien vastuu ilmenee mediakasvatuksessa sekä onko harrastamisen ja mediankäytön välillä yhteyttä toisiinsa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen kokonaistutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake jaettiin 214 ensimmäisen luokan oppilaan kotiin, lomakkeen täytti lapsen huoltajat. Kyselylomakkeita palautui 124, joista 120 hyväksyttiin mukaan tutkimukseen. Vastausprosentiksi saatiin 56,1 %.
Tutkimuksen tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin muun muassa keskiarvojen vertailulla ja korrelaatiokertoimien avulla. Lisäksi tehtiin kvantitatiivisia testejä, kuten keskiarvojen T -testejä ja varianssianalyysejä.
Tutkimuksessa ei havaittu yhteyttä harrastamisen ja mediankäytön välillä. Harrastusaktiivisuus jäi alle suositusrajojen ja mediankäyttö puolestaan ylitti päivittäiset ruutuaikasuositukset. Asuinkylällä, perherakenteella, perheen lapsimäärällä ja vanhempien koulutusasteella havaittiin olevan yhteyttä lasten harrastamiseen. Lasten mediankäyttöön havaittiin olevan yhteyttä perherakenteella,
perheen lapsimäärällä ja asuinkylällä. Tutkimuksen perusteella voitiin tehdä johtopäätös, että media on vahvasti läsnä jo ensimmäisen luokan oppilaiden arjessa, mutta mediankäytöllä ei ole heikentävää eikä lisäävää yhteyttä harrastamisen määrään tai harrastusaktiivisuuteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sociodemographic Correlates of Parental Co-Participation in Digital Media Use and Physical Play of Preschool-Age Children
Hasanen, Elina; Koivukoski, Henriikka; Kortelainen, Lauri; Vehmas, Hanna; Sääkslahti, Arja (MDPI AG, 2021)Young children’s digital media use and physical activity have gained attention in recent research. Parental co-participation has a major impact on children’s health consequences. This study addressed a gap in the research ... -
From intensive car-parenting to enabling childhood velonomy? : Explaining parents’ representations of children’s leisure mobilities
Silonsaari, Jonne; Simula, Mikko; te Brömmelstroet, Marco (Taylor & Francis, 2024)Intensive parenting has become a key term for analysing the pressures and priorities of contemporary western parenting culture. For mobility studies it provides a discursive framework for understanding why children’s leisure ... -
Luontomuseovierailun vaikutus ensimmäisen luokan oppilaiden kiinnostukseen ympäristöoppia, luontoa ja tutkimista kohtaan
Järvenpää, Anni (2020)Suomessa voimassa oleva perusopetuksen opetussuunnitelma perustuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilaat ovat aktiivisia toimijoita. Opetussuunnitelmassa korostetaan muun muassa kokemuksellisuutta ... -
Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
Loukkaanhuhta, Ulla (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko vapaa-ajan harrastamisella, harrastusten määrällä, tai erityisesti liikunta- tai musiikkiharrastuksella yhteyttä ensimmäisen luokan oppilaiden lukemisen ja matematiikan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.