Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVilli, Mikko
dc.contributor.authorNiemi, Liisa
dc.date.accessioned2020-07-02T06:03:52Z
dc.date.available2020-07-02T06:03:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71014
dc.description.abstractSosiaalisen median merkitys on korostunut toimituksissa viime vuosina mediaorganisaatioiden kamppaillessa nuorten yleisöjen huomiosta. Myös julkisen palvelun mediat, kuten Yleisradio, ovat vahvasti läsnä eri sosiaalisen median alustoilla. Julkisen palvelun medioilla on kannettavanaan yhteiskunnallinen vastuu, mutta alustoille levittäytyessään ne joutuvat myös sopeutumaan alustojen toimintalogiikkaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Yleisradion omien verkkoalustojen ja sosiaalisen median alustojen suhdetta. Tutkimuksen teoriaosuus jaettiin kolmeen osaan. Ensimmäisessä perehdyttiin julkisen palvelun medioihin ja arvoihin, jotka ohjaavat niiden toimintaa. Toisessa osassa käsiteltiin sosiaalisen median alustoja, alustaistumisen ja sosiaalisen median logiikan vaikutusta media-alaan sekä yleisradioyhtiöiden toimintaa sosiaalisessa mediassa. Viimeinen osa käsitteli mediankulutustapojen muutosta ja toimitusten keinoja ymmärtää yleisöjä verkkoanalytiikan avulla. Tutkimuksessa hyödynnetty sekundaariaineisto koostuu kymmenestä puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka kerättiin touko-elokuussa 2019 osana Media-alan tutkimussäätiön rahoittamaa Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksen SOMEDIA-tutkimushanketta. Haastateltavina oli kymmenen Yleisradion työntekijää, jotka vastaavat sosiaalisen median suunnittelusta Ylen eri osastoilla ja ovat osa Yleisradion sisäistä sosiaalisen median kehittäjäverkostoa. Sekundaariaineistosta etsittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys käsitteli sitä, miten Yleisradiossa on pyritty sopeutumaan sosiaalisen median toimintaympäristöön. Toisessa tutkimuskysymyksessä kysyttiin, millaisena haastateltavat näkevät Ylen omien verkkoalustojen ja sosiaalisen median alustojen suhteen. Analyysin perusteella voidaan sanoa, että Yleisradio on omaksunut sosiaalisen median olennaiseksi osaksi toimintaansa ja sen avulla pyritään tavoittamaan erityisesti nuoria yleisöjä. Sosiaalista mediaa käytettiin niin vuorovaikutukseen yleisön kanssa, journalististen sisältöjen julkaisukanavana kuin markkinointivälineenäkin. Tulokset osoittivat, että sosiaalisen median logiikalla ja alustoilta saatavalla analytiikalla on myös vaikutusta sisältöjen tuotantoon Ylessä. Ylen omien verkkoalustojen ja sosiaalisen median alustojen välinen suhde näyttäytyy tasapainotteluna. Toisaalta sosiaalisen median alustat täydentävät Ylen muita julkaisukanavia, mutta samalla ne asettavat haasteita julkisen palvelun tehtävien toteuttamiselle. Yleisradiossa kuitenkin nähtiin yhtenä sen tehtävänä olla läsnä vastuullisena ja luotettavana toimijana myös kolmansilla alustoilla.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherYleisradio
dc.subject.otherjulkisen palvelun media
dc.subject.otherjulkisen palvelun arvot
dc.subject.othersosiaalisen median logiikka
dc.title"Ilman sosiaalista mediaa meitä ei ole oikein olemassa” : tarkastelussa Ylen omien verkkoalustojen ja sosiaalisen median alustojen suhde
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007025197
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysojulkiset palvelut
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoyleisradioyhtiöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot