Vinkkejä, vedätystä ja venäläisiä sotilaita : sosiaalisen median käyttö Ukrainan konfliktiuutisoinnissa Ylen ja Helsingin Sanomien ulkomaantoimituksissa
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalista mediaa käytetään ja miten sosiaalisen median kautta hankitun käyttäjien tuottaman sisällön todenmukaisuus varmistetaan ulkomaan kriisiuutisoinnissa suomalaisessa valtamediassa. Tätä tarkasteltiin tutkimalla Helsingin Sanomien ja Yleisradion ulkomaantoimitusten sosiaalisen median käyttöä Ukrainan kriisissä.
Tutkimuksessa analysoitiin Helsingin Sanomien ja Ylen vuosina 2013–2015 julkaisemia Ukraina-aiheisia uutisartikkeleita, joissa oli käytetty sosiaalista mediaa ja haastateltiin Ukraina-uutisoinnin avainhenkilöitä molemmista toimituksista. Artikkeleille tehtiin määrällinen sisällön erittely ja haastatteluaineistolle laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisella medialla on tärkeä rooli suomalaisessa ulkomaan kriisiuutisoinnissa. Some oli erityisen tärkeä journalistien taustatyössä. Taustatietojen hankkimiseen käytettiin varsin monenlaisia lähteitä. Tosin esimerkiksi silminnäkijälähteiden käyttö oli vähäistä.
Jutuissa sosiaalisen median käyttö näkyy lähinnä virallisten ja vallakkaiden lähteiden tuottaman sosiaalisen median sisällön siteeraamisena, vaikka somen kautta hankittuja kuvia ja videoitakin käytettiin. Tärkeimpiä kanavia olivat selvästi Twitter, Facebook ja Youtube. Tiedon varmistus-tekniikoita oli käytössä, mutta järjestelmällisyyttä, linjauksia ja koulutusta kaivattiin lisää.
Tutkimustulosten valossa on selvää, että sosiaalinen media on tärkeä työkalu myös kriisin keskellä toimiville ulkomaantoimittajille. Sen käyttöä kuitenkin rajoittavat varsinkin järjestelmällisyyden ja linjausten, mutta myös osaamisen ja koulutuksen puute.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612165124Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish