Lisätyn digitaalisen sisällön vaikutus ja merkittävyys fyysisten pelien pelikokemuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lisätyn digitaalisen sisällön vaikutusta fyysisen pelin pelikokemukseen. Lisäksi tutkittiin sitä, mikä tekee lisätystä sisällöstä merkityksellistä. Tässä tutkimuksessa tutkittavaksi peliksi valikoitui One Night Ultimate Werewolf.
Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua ja temaattista analyysia. Järjestettiin kaksi koetilaisuutta, joissa yhteensä yhdeksän koehenkilöä pelasivat valittua peliä
ja ryhmiä haastateltiin. Vain toinen ryhmistä käytti pelissä lisättyä digitaalista sisältöä. Haastattelun, pelitilaisuuksista tehtyjen havaintojen ja taustakyselyjen perusteella tehtiin temaattinen analyysi, josta päädyttiin tulokseen: lisätyllä digitaalisella sisällöllä on mahdollista vaikuttaa fyysisen pelin pelikokemukseen. Toisena tuloksena luotiin uusi kategorisointi lisätyn
digitaalisen sisällön merkittävyyden arviointiin. The aim of this thesis was to study the impact of added digital content in the
game experience of physical games. In addition, the significance of added digital content
was researched. A game called One Night Ultimate Werewolf was chosen to be used in
the research. The used methods were semi-structured interview and thematic analysis. Two
isessions were held, wherein groups played the chosen game and were interviewed. There
were nine participants in total. Only one of the groups used added digital content with their
game. A thematic analysis from the interview, observations made from the sessions, and
a background survey was made. A result was extracted from the analysis: it is possible to
impact the game experience of a physical game with added digital content. As an additional
result, a categorization for evaluating the significance of added digital content for physical
games was created.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot
Kaakkuri, Visa (2019)Tämän laadullisen tutkielman tavoite oli selvittää, miten digitaalisen lautapelin toteutustapa ja -teknologiat vaikuttavat pelaajien pelikokemukseen, kuinka nämä seikat tulee huomioida pelisuunnittelussa, ja mikä on paras ... -
Pelitutkimuksen vuosikirja 2018
Koskimaa, Raine; Arjoranta, Jonne; Friman, Usva; Mäyrä, Frans; Sotamaa, Olli; Suominen, Jaakko (Suomen pelitutkimuksen seura ry, 2018) -
Pelitutkimuksen vuosikirja 2017
Nevala, Tuulia (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Johdanto : Pelit kulttuurina ja kulttuurissa
Friman, Usva; Arjoranta, Jonne; Kinnunen, Jani; Heljakka, Katriina; Stenros, Jaakko (Vastapaino, 2022) -
Lisätyn todellisuuden pelien vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen
Paananen, Viljami (2018)Tutkielma käsittelee lisättyä todellisuutta, fyysistä aktiivisuutta ja lisätyn todellisuuden pelien vaikutusta fyysiseen aktiivisuuteen. Lisättyä todellisuutta voidaan pitää vielä tuoreena teknologisena ilmiönä varsinkin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.