Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorVainio, Lee
dc.date.accessioned2020-06-24T11:54:02Z
dc.date.available2020-06-24T11:54:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70476
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa opettajille suunnattua täydennyskoulutusta lähestytään mediakeskustelun kautta. Kiinnostavaa on, mihin opettajan kelpoisuuden katsotaan riittävän, mutta myös se, millaista täydennyskoulutusta nykypäivän opettajuus vaatii. Tarkastelun kohteena on myös se, millaisia mielikuvia nämä diskurssit muodostavat opettajan työnkuvasta, etenkin opettajan uraa harkitsevan nuoren silmissä. Tutkimuksen menetelmä on diskurssianalyysi. Tutkimusaineisto muodostuu kolmesta täydennyskoulutuksen tarvetta käsittelevästä uutisesta. Aineisto on analysoitu niistä näkökulmista, mitä täydennyskoulutus diskurssien kautta katsotaan kuuluvaksi nykyaikaiseen opettajuuteen. Tarkastelussa on kiinnitetty huomiota siihen, millä tavoin eri representaatiota ilmaistaan, mitä niistä saattaa seurata, sekä sitä kenen taholta tätä diskurssia pääasiassa käydään. Lisäksi aineistoa tarkastellaan sosiaalisen kontekstin sekä legitimoinnin näkökulmasta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että täydennyskoulutuksilla, niin tärkeitä kuin ne opettajan ammatti-identiteetin kehitykselle ovatkin, pyritään myös ratkaisemaan ongelmia, joiden syyt ovat niin monitahoisia, että niiden ratkaisemiseen ei enää pelkkä opettajien täydennyskoulutus riitä. Lisäksi näistä uutisoinneista syntyneet representaatiot opettajuudesta jättävät ammatin arvokkaat puolet pimentoon ja tämän negatiivisen mielikuvan vuoksi opettajan ammatin vetovoimaisuus on saattanut kärsiä.fi
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleNiin paljon kuuluu opettajuuteen : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajien täydennyskoulutuksen tarpeista mediakeskustelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006244666
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysotäydennyskoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot