dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Vainio, Lee | |
dc.date.accessioned | 2020-06-24T11:54:02Z | |
dc.date.available | 2020-06-24T11:54:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70476 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa opettajille suunnattua täydennyskoulutusta lähestytään mediakeskustelun kautta. Kiinnostavaa on, mihin opettajan kelpoisuuden katsotaan riittävän, mutta myös se, millaista täydennyskoulutusta nykypäivän opettajuus vaatii. Tarkastelun kohteena on myös se, millaisia mielikuvia nämä diskurssit muodostavat opettajan työnkuvasta, etenkin opettajan uraa harkitsevan nuoren silmissä. Tutkimuksen menetelmä on diskurssianalyysi. Tutkimusaineisto muodostuu kolmesta täydennyskoulutuksen tarvetta käsittelevästä uutisesta. Aineisto on analysoitu niistä näkökulmista, mitä täydennyskoulutus diskurssien kautta katsotaan kuuluvaksi nykyaikaiseen opettajuuteen. Tarkastelussa on kiinnitetty huomiota siihen, millä tavoin eri representaatiota ilmaistaan, mitä niistä saattaa seurata, sekä sitä kenen taholta tätä diskurssia pääasiassa käydään. Lisäksi aineistoa tarkastellaan sosiaalisen kontekstin sekä legitimoinnin näkökulmasta. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että täydennyskoulutuksilla, niin tärkeitä kuin ne opettajan ammatti-identiteetin kehitykselle ovatkin, pyritään myös ratkaisemaan ongelmia, joiden syyt ovat niin monitahoisia, että niiden ratkaisemiseen ei enää pelkkä opettajien täydennyskoulutus riitä. Lisäksi näistä uutisoinneista syntyneet representaatiot opettajuudesta jättävät ammatin arvokkaat puolet pimentoon ja tämän negatiivisen mielikuvan vuoksi opettajan ammatin vetovoimaisuus on saattanut kärsiä. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Niin paljon kuuluu opettajuuteen : diskurssianalyyttinen tutkimus opettajien täydennyskoulutuksen tarpeista mediakeskustelussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006244666 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | täydennyskoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |