dc.contributor.advisor | Kaijanaho, Antti-Juhani | |
dc.contributor.author | Alasalmi, Teija | |
dc.date.accessioned | 2020-06-24T06:50:36Z | |
dc.date.available | 2020-06-24T06:50:36Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70373 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa pro gradu -tutkimuksessa kartoitettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla mitä ohjelmistotestauksesta opetetaan suomalaisissa IT-alaa opettavissa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa, miten testauksen opetus vastaa kansainvälisiä ohjelmistotekniikan opetussuosituksia ja miten testauksen opetusta voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että yliopistoissa testauksen kursseja järjestetään pääosin vapaaehtoisina 5 opintopisteen laajuisina syventävinä opintoina maisteritasolla, kun taas ammattikorkeakouluissa testauksen kurssit ovat pääosin pakollisia, 3–5 opintopisteen laajuisia alempaan ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvia ydinopintoja tai syventäviä ammattiopintoja. Yliopistoissa opetuksen painotus on testauksen peruskäsitteiden ja testausmenetelmien teoreettisessa opiskelussa sekä ohjelmistoturvallisuudessa, ammattikorkeakouluissa kurssisisällöt vaihtelivat enemmän testauksen perusteista käytettävyys-, peli-, haavoittuvuus- tai penetraatiotestaukseen ja sosiaaliseen hakkerointiin.
IT-alaa opettavissa yliopistoissa annettu testauksen opetus vastaa pääosin varsin hyvin kansainvälisiä suosituksia sekä määrällisesti että laadullisesti. Sen sijaan ainoastaan noin joka viidennessä IT-alaa opettavassa ammattikorkeakoulussa ohjelmistotestauksen opetus vastaa määrällisesti ja laadullisesti kansainvälisiä suosituksia. Testausopetuksessa on useimmissa korkeakouluissa puutteita erityisesti seuraavissa aiheissa: suorituskykytestaus, testiautomaatio ja sen työkalut, mustalaatikkotestaustekniikat, testauksen hallinta sekä tietoturvatestaus. Tässä tutkimuksessa luotiin lisäksi 25 opintopisteen ohjelmistotestauksen perusopintokokonaisuus ratkaisuehdotukseksi korkeakoulujen ohjelmistotestauksen opetuksen kehittämiseen. | fi |
dc.format.extent | 104 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ohjelmistotestaus | |
dc.subject.other | perusopinnot | |
dc.subject.other | testauksen opetus | |
dc.subject.other | aineistolähtöinen sisällönanalyysi | |
dc.title | Ohjelmistotestauksen opetuksen tila suomalaisissa korkeakouluissa : opinto-oppaiden sisältöanalyysi ja ehdotus kehitystoimenpiteiksi | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006244565 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | testaus | |
dc.subject.yso | korkeakouluopetus | |
dc.subject.yso | ohjelmistotuotanto | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |