Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKaijanaho, Antti-Juhani
dc.contributor.authorAlasalmi, Teija
dc.date.accessioned2020-06-24T06:50:36Z
dc.date.available2020-06-24T06:50:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70373
dc.description.abstractTässä laadullisessa pro gradu -tutkimuksessa kartoitettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla mitä ohjelmistotestauksesta opetetaan suomalaisissa IT-alaa opettavissa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa, miten testauksen opetus vastaa kansainvälisiä ohjelmistotekniikan opetussuosituksia ja miten testauksen opetusta voitaisiin kehittää. Tutkimuksen tuloksista selviää, että yliopistoissa testauksen kursseja järjestetään pääosin vapaaehtoisina 5 opintopisteen laajuisina syventävinä opintoina maisteritasolla, kun taas ammattikorkeakouluissa testauksen kurssit ovat pääosin pakollisia, 3–5 opintopisteen laajuisia alempaan ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvia ydinopintoja tai syventäviä ammattiopintoja. Yliopistoissa opetuksen painotus on testauksen peruskäsitteiden ja testausmenetelmien teoreettisessa opiskelussa sekä ohjelmistoturvallisuudessa, ammattikorkeakouluissa kurssisisällöt vaihtelivat enemmän testauksen perusteista käytettävyys-, peli-, haavoittuvuus- tai penetraatiotestaukseen ja sosiaaliseen hakkerointiin. IT-alaa opettavissa yliopistoissa annettu testauksen opetus vastaa pääosin varsin hyvin kansainvälisiä suosituksia sekä määrällisesti että laadullisesti. Sen sijaan ainoastaan noin joka viidennessä IT-alaa opettavassa ammattikorkeakoulussa ohjelmistotestauksen opetus vastaa määrällisesti ja laadullisesti kansainvälisiä suosituksia. Testausopetuksessa on useimmissa korkeakouluissa puutteita erityisesti seuraavissa aiheissa: suorituskykytestaus, testiautomaatio ja sen työkalut, mustalaatikkotestaustekniikat, testauksen hallinta sekä tietoturvatestaus. Tässä tutkimuksessa luotiin lisäksi 25 opintopisteen ohjelmistotestauksen perusopintokokonaisuus ratkaisuehdotukseksi korkeakoulujen ohjelmistotestauksen opetuksen kehittämiseen.fi
dc.format.extent104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherohjelmistotestaus
dc.subject.otherperusopinnot
dc.subject.othertestauksen opetus
dc.subject.otheraineistolähtöinen sisällönanalyysi
dc.titleOhjelmistotestauksen opetuksen tila suomalaisissa korkeakouluissa : opinto-oppaiden sisältöanalyysi ja ehdotus kehitystoimenpiteiksi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006244565
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysotestaus
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysoohjelmistotuotanto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot