University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Viestintä strategisena arvonluojana asiakaskokemuksessa

Thumbnail
View/Open
1011. Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Viljakainen, Maarit
Date
2020
Discipline
Viestinnän johtaminenCorporate Communication
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Viestinnällä luodaan organisaation strategista arvoa muun muassa sidosryhmien kuuntelemisen ja toimivan vuorovaikutuksen avulla. Strategisen viestinnän tulee olla johdettu suoraan organisaation strategiasta. Asiakaskokemus syntyy kaikista niistä kohtaamisista, joissa asiakas on tekemisissä organisaation kanssa. Asiakaskokemusta ovat rakentamassa kaikki organisaation jäsenet. Tässä tutkielmassa selvitettiin niitä oppimista edistäviä ja heikentäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakaskokemukseen ja joihin pystytään vaikuttamaan viestinnällä. Lisäksi tutkittiin miten oppimista tukeva viestintä on osana organisaation strategista arvonluontia. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Zerfassin ja Viertmannin (2017) Viestinnän arvon kehä -mallia. Tutkimuksen kohdeorganisaationa toimi Jyväskylän yliopiston avoin yliopisto. Tutkimuksen tuloksista on löydettävissä kolme oppimista edistävää teemaa; opettajilta saatu palaute, opintoneuvonta sekä vertaisviestintä muiden opiskelijoiden kanssa. Oppimista vaikeuttaviksi teemoiksi tunnistettiin opiskelussa käytettävät eri tietojärjestelmät, ohjeistuksen puute sekä omat kieli- ja viestintävalmiudet. Nämä yhdessä muodostivat sen asiakaskokemuksen, joka vastaajille syntyi opintojen aikana ja joihin tämän tutkimuksen mukaan on mahdollista vaikuttaa viestinnällä. Viestinnällä luotava arvo sijoittuu tutkimustulosten perusteella toimintojen mahdollistaminen ja joustavuuden varmistaminen -ulottuvuuksiin Zerfassin ja Viertmannin kehämallissa. Kehämallia sovellettiin sijoittamalla saadut tutkimustulokset kehälle. Näin muodostui Avoimen asiakaskokemuksen kehä. ...
Keywords
viestinnän arvon kehä viestintä asiakaskokemus organisaatiot yritykset asiakkaat osaaminen opiskelijat sidosryhmät arvonluonti oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006244483

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Negatiiviset asiakaskokemukset ja diplomatia 

    Lievonen, Matias (ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry, 2018)
    Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka negatiivisten sidosryhmien edustajat verkossa eritellään toisistaan ja milloin organisaation tulisi osallistua negatiivisiin asiakaskokemuksiin liittyviin keskusteluihin ...
  • Viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioiden kriisiviestinnästä 

    Nevalainen, Julia (2020)
    Tässä maisterintutkielmassa tavoitteena oli kuvata viestinnän ammattilaisten käsityksiä ja kokemuksia organisaatioidensa kriisiviestinnästä. Tavoitteena oli myös kuvata kriisiviestinnän käytänteitä viestinnän ammattilaisten ...
  • Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste? 

    Hänninen, Hanna; Junkala, Jenni (2020)
    Digitalisaatio ja palveluiden sähköistyminen ovat luoneet täysin uudenlaisen maailman sekä kuluttajille että organisaatioille. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat, jonka vuoksi organisaatioiden on myös muutettava ...
  • Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa 

    Rajamäki, Tiina (2020)
    Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on ...
  • Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista 

    Schüler, Milka (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre