Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHämäläinen, Jarmo
dc.contributor.authorKyhyräinen, Tiia
dc.date.accessioned2020-06-23T07:11:35Z
dc.date.available2020-06-23T07:11:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70155
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin passiivisen audiovisuaalisen oppimisen vaikutuksia aivojen herätevasteisiin käyttäen aikataajuustarkastelua. Aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella ja koehenkilöiksi valikoituivat yliopiston opiskelijat sekä muut tutkimuksesta kiinnostuneet henkilöt. Koe koostui opittavista sekä ei-opittavista audiovisuaalisista ärsykkeistä ja koehenkilöille annettiin peitetehtävä, jotta he eivät kiinnittäisi aktiivisesti huomiota visuaalisten ja auditiivisten ärsykkeiden välisiin yhteyksiin. Kokeessa ärsykkeet jaettiin neljään 10 minuutin pituiseen blokkiin. Koehenkilöiden aivojen sähköisessä toiminnassa tapahtuvia muutoksia mitattiin EEG-menetelmällä. Kerätyn EEG-datan analysointiin käytettiin Besa Research -ohjelmaa ja tilastolliset analyysit ajettiin Besa Statistics -ohjelmalla. Koska tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita erityisesti aivojen herätevasteiden muutoksista aikaikkunan sekä taajuuden osalta, käytettiin menetelmänä aikataajuusanalyysiä. Aivojen herätevasteissa havaittiin muutosta sekä opittavien, että ei-opittavien ärsykkeiden osalta. Keskeisimmiksi alueiksi aivojen sähköisen toiminnan muutoksessa passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana nousivat vasen otsa- sekä ohimolohko. Muutosten osalta aikaikkuna vaihteli 200-800 ms välillä ja taajuuksilla theta-beta. Blokkien välisissä vertailuissa merkittävimmät muutokset aivojen sähköisessä toiminnassa tapahtuivat ensimmäisen ja viimeisen blokin välillä sekä opittavien että ei-opittavien ärsykkeiden osalta. Ei-opittavien ärsykkeiden osalta myös toisen ja viimeisen blokin välillä oli havaittavissa muutosta herätevasteissa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että passiivinen audiovisuaalinen oppiminen saa aikaan verrattain nopeita muutoksia aivojen sähköisessä toiminnassa. Jatkossa olisi tärkeää saada lisää tutkimustietoa passiivisesta audiovisuaalisesta oppimisesta, jotta sen mekanismeja voitaisiin ymmärtää paremmin.fi
dc.format.extent27
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleAivojen herätevasteiden muutokset audiovisuaalisen passiivisen oppimisen tehtävässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006234336
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoaivot
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysotaajuus
dc.subject.ysoEEG
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot