University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Aivojen herätevasteiden muutokset audiovisuaalisen passiivisen oppimisen tehtävässä

Thumbnail
View/Open
413.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kyhyräinen, Tiia
Date
2020
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin passiivisen audiovisuaalisen oppimisen vaikutuksia aivojen herätevasteisiin käyttäen aikataajuustarkastelua. Aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella ja koehenkilöiksi valikoituivat yliopiston opiskelijat sekä muut tutkimuksesta kiinnostuneet henkilöt. Koe koostui opittavista sekä ei-opittavista audiovisuaalisista ärsykkeistä ja koehenkilöille annettiin peitetehtävä, jotta he eivät kiinnittäisi aktiivisesti huomiota visuaalisten ja auditiivisten ärsykkeiden välisiin yhteyksiin. Kokeessa ärsykkeet jaettiin neljään 10 minuutin pituiseen blokkiin. Koehenkilöiden aivojen sähköisessä toiminnassa tapahtuvia muutoksia mitattiin EEG-menetelmällä. Kerätyn EEG-datan analysointiin käytettiin Besa Research -ohjelmaa ja tilastolliset analyysit ajettiin Besa Statistics -ohjelmalla. Koska tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita erityisesti aivojen herätevasteiden muutoksista aikaikkunan sekä taajuuden osalta, käytettiin menetelmänä aikataajuusanalyysiä. Aivojen herätevasteissa havaittiin muutosta sekä opittavien, että ei-opittavien ärsykkeiden osalta. Keskeisimmiksi alueiksi aivojen sähköisen toiminnan muutoksessa passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana nousivat vasen otsa- sekä ohimolohko. Muutosten osalta aikaikkuna vaihteli 200-800 ms välillä ja taajuuksilla theta-beta. Blokkien välisissä vertailuissa merkittävimmät muutokset aivojen sähköisessä toiminnassa tapahtuivat ensimmäisen ja viimeisen blokin välillä sekä opittavien että ei-opittavien ärsykkeiden osalta. Ei-opittavien ärsykkeiden osalta myös toisen ja viimeisen blokin välillä oli havaittavissa muutosta herätevasteissa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että passiivinen audiovisuaalinen oppiminen saa aikaan verrattain nopeita muutoksia aivojen sähköisessä toiminnassa. Jatkossa olisi tärkeää saada lisää tutkimustietoa passiivisesta audiovisuaalisesta oppimisesta, jotta sen mekanismeja voitaisiin ymmärtää paremmin. ...
Keywords
aivot oppiminen taajuus EEG
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006234336

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana 

    Minkkinen, Maria (2018)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka passiivinen audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen sähköisessä aktiivisuudessa. Koe sisälsi neljä kymmenen minuutin mittaista blokkia, joiden aikana koehenkilöt altistettiin ...
  • Audiovisuaalisen integraation ja assosiaatio-oppimisen paikantuminen aivokuorella 

    Kantola, Lauri; Keurulainen, Markku (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää audiovisuaaliseen oppimiseen liittyvää hermostollista pe- rustaa. Tutkimuksessa tutkittiin audiovisuaalisessa oppimistilanteessa oppimiseen ja audiovisuaali- seen havainnointiin ...
  • BIS- ja BAS-temperamenttipiirteiden yhteys aivojen lepotilan aktiivisuuteen 

    Korhonen, Emmi; Ronkainen, Emilia (2021)
    Tässä tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää välttämis- ja lähestymiskäyttäytymistä kuvaavien BIS- ja BAS-temperamenttipiirteiden yhteyttä aivojen lepotilan aktiivisuuteen. Aivoaktivaation osalta olimme kiinnostuneita ...
  • Passiivisen altistamisen menetelmä kielenoppimisen avuksi 

    Astikainen, Piia (Jyväskylän yliopisto, 2019)
    Perinteisesti opettelemme vierasta kieltä aktiivisesti eli tarkkaavaisesti ja keskittyen. Voisiko kieltä kuitenkin oppia myös passiivisesti vaikkapa kotiaskareiden ohessa vieraskielistä radio-ohjelmaa kuunnellen? Uusi ...
  • Musiikin toimintaympäristö lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen tukemisessa 

    Jurkka, Eveliina (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää musiikin oppimisympäristö, jonka avulla voidaan vahvistaa lukemaan oppimisen ja kielen oppimisen taitoja. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään seitsemän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre