Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka passiivinen audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen sähköisessä aktiivisuudessa. Koe sisälsi neljä kymmenen minuutin mittaista blokkia, joiden aikana koehenkilöt altistettiin opittaville ja ei-opittaville merkki-tavupareille. Koehenkilöt eivät kiinnittäneet aktiivisesti huomiota merkin ja äänen yhteyteen. Tutkimuksessa havaittiin, että opittavien ja ei-opittavien ärsykkeiden herätevasteet erosivat kaikissa blokeissa lukuun ottamatta toista blokkia. Kolmannessa blokissa ero oli päinvastainen muihin blokkeihin verrattuna ja ilmeni myöhäisissä herätevasteissa. Kolmannen blokin poikkeavuus voidaan näin olettaa oppimisprosessiin liittyvää muutosta. Myös herätevasteiden topografiat erosivat opittavien ja ei-opittavien ärsykkeiden välillä. Herätevasteet erosivat kaikkien blokkien välillä sekä opittavissa että ei-opittavissa ärsykkeissä. Kun verrattiin alueita, joilla herätevasteet muuttuivat, havaittiin, että vasemmalla okkipitaalialueella ja parietaalialueella vasteet muuttuivat ainoastaan opittavilla ärsykkeillä. Kuitenkaan opittavien ja ei-opittavien ärsykkeiden herätevastemuutosten välillä ei ilmennyt tilastollisesti merkitsevää eroa. Lisäksi saatiin viitteitä siitä, että hyvin oppimaansa tiedostavien ja huonosti oppimaansa tiedostavien välisissä herätevasteissa saattaa olla eroja. Tässä tutkimuksessa saatiin tietoa, kuinka audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen herätevasteissa ja kuinka herätevasteet muuttuvat oppimisprosessin aikana. Audiovisuaaliseen oppimiseen liittyvien neuraalisien prosessien ymmärtäminen on keskeistä esimerkiksi lukutaidon kehitystä tutkittaessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aivojen herätevasteiden muutokset audiovisuaalisen passiivisen oppimisen tehtävässä
Kyhyräinen, Tiia (2020)Tässä tutkimuksessa selvitettiin passiivisen audiovisuaalisen oppimisen vaikutuksia aivojen herätevasteisiin käyttäen aikataajuustarkastelua. Aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella ja koehenkilöiksi ... -
Audiovisuaalisen integraation ja assosiaatio-oppimisen paikantuminen aivokuorella
Kantola, Lauri; Keurulainen, Markku (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää audiovisuaaliseen oppimiseen liittyvää hermostollista pe- rustaa. Tutkimuksessa tutkittiin audiovisuaalisessa oppimistilanteessa oppimiseen ja audiovisuaali- seen havainnointiin ... -
Optimizing learning - synchrony of the brain and body as a tool?
Nokia, Miriam; Xu, Weiyong (University of Jyväskylä, 2024)Aineisto koostuu tutkimushankkeessa kerätystä tiedosta. -
Audiovisuaalisen alan tuottajakentän toimialakartoitus
Malja, Minna (2015)Suomalaisissa yksityisissä riippumattomissa tuotantoyhtiöissä tapahtuvan liiketoiminnan arvo Suomessa on Aku Alasen laskelmien mukaan noin puoli prosenttia bruttokansantuotteesta ja hiukan alle puoli prosenttia kaikista ... -
Audiovisuaalisen puheen hyödyntäminen lasten kielihäiriön kuntoutuksessa
Heikkilä, Jenni; Meronen, Auli; Richardson, Ulla; Ahonen, Timo; Tiippana, Kaisa (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.