Audiovisuaalisen integraation ja assosiaatio-oppimisen paikantuminen aivokuorella
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää audiovisuaaliseen oppimiseen liittyvää hermostollista pe- rustaa. Tutkimuksessa tutkittiin audiovisuaalisessa oppimistilanteessa oppimiseen ja audiovisuaali- seen havainnointiin liittyviä aivovasteita. Tutkimus toteutettiin mittaamalla aivosähköaineisto 18 koehenkilöltä 128-kanavaisella EEG-laitteistolla. Aivoaktiivisuuden sijainti ja voimakkuus selvitet- tiin hyödyntämällä painotettua miniminormiestimaattia (wMNE) käyttävää lähteenpaikannusta. Jo- kaiselle tilanteelle laskettiin jokaiselle aivoalueelle ja aikaikkunalle muutosta kuvaava korrelaatio - kerroin ja muutosta kuvaavia korrelaatiokertoimia verrattiin tilanteiden välillä. Tutkimuskysymyk- senä oli, eroavatko audiovisuaaliset oppimistilanteet aivoaktiivisuudelta muutoksessa ei-opittavista tilanteista. Tulos oli, ettei eri tilanteissa havaittu muutosta aktivaatioissa valituilla aivoalueilla ja ai- kapisteillä, eikä eri oppimistilanteiden välillä muutoksessa löytynyt eroja valituilla aikapisteillä ja aivoalueilla. Vaikka tämä tutkimus ei antanut vastausta siihen, missä ja miten audiovisuaalinen op - piminen tapahtuu aivoissa ajallisena muutoksena, niin kuitenkin audiovisuaalisten ärsykkeiden huo- mattiin aiheuttavan niille ominaisia sensorisia vasteita.
Tuloksista pääteltiin, että audiovisuaalinen oppimiseen liittyvä prosessointi ei ole helposti havaittavissa, ainakaan käyttämillämme menetelmillä. Koehenkilöiden ja koeasetelmassa esitettä- vien ärsykeparien määrää nostamalla ja lähteenpaikannuksessa yksilöllisten päämallien käytöllä voitaisiin mahdollisesti päästä tarkempaan analyysiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Personality, associative learning and related cortical activity
Puumalainen, Riitu; Väänänen, Henna (2013)Abstract The objective of this study was to identify cortical activity (theta and alpha rhythms) connected to learning and two neural systems behind personality related behaviour; behavioural inhibition system (BIS) ... -
Aivojen sähköinen aktiivisuus passiivisen audiovisuaalisen oppimisen aikana
Minkkinen, Maria (2018)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka passiivinen audiovisuaalinen oppiminen ilmenee aivojen sähköisessä aktiivisuudessa. Koe sisälsi neljä kymmenen minuutin mittaista blokkia, joiden aikana koehenkilöt altistettiin ... -
Aivojen herätevasteiden muutokset audiovisuaalisen passiivisen oppimisen tehtävässä
Kyhyräinen, Tiia (2020)Tässä tutkimuksessa selvitettiin passiivisen audiovisuaalisen oppimisen vaikutuksia aivojen herätevasteisiin käyttäen aikataajuustarkastelua. Aineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella ja koehenkilöiksi ... -
Vieraiden kirjain-äänneyhteyksien oppiminen sekä kielellisen työmuistin yhteys oppimistulokseen
Sorsa, Aino (2019)Maisterintutkielmani tarkastelee vieraiden kirjain-äänneyhteyksien harjoittelua ja oppimista kahtena peräkkäisenä päivänä sekä kielellisen työmuistin osuutta oppimistulokseen. Tutkimukseni on tehty osana ChildBrain-tutki ... -
Neural correlates of retrospective memory confidence during face-name associative learning
Xu, Weiyong; Li, Xueqiao; Parviainen, Tiina; Nokia, Miriam (Oxford University Press, 2024)The ability to accurately assess one’s own memory performance during learning is essential for adaptive behavior, but the brain mechanisms underlying this metamemory function are not well understood. We investigated the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.