Pädagogisch-psychologische Prophylaxe bei 4-8 jährigen Kindern : Kolloquium in Finnland 1987
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social ResearchTekijät
Päivämäärä
1989Pääsyrajoitukset
Pääsyä osaan aineistoa on rajoitettu. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
This volume is comprised of a collection of papers presented at an international researchers' colloquium in 1987. Tue introductory paper by Helmut Breuer concerns the part played by the child's early sensory-motor development as a bridge from speech to writing and its indirect effect on the child's emotional attitudes to school. On the basis of five sensory-motor dimensions a training program is determined, which can be evaluated with the aid of the results of numerous empirical studies. This point of view lays the theoretical groundwork for the colloquium. The general papers deal with the essential features of learned, dynamic and redundant activity systems, their formation and primary importance in the child's speech (Radigk), the effect of slight neurological disorders on the child's success at school (Alahuhta) and the importance of the verbal-sensory-motor level on the learning of foreign languages (Kemenyne-Gyimes). A strong correlation between the neurological base and school success in noted in pre-school education (Steffen) and in the impact of auditive structuring on reading and writing (Karma). The development of analytic language-specific methods for predicting difficulties and of training programs form core pedagogical tasks (Ruoho ). Adult analphabetics pose a separate problem, though it may be founded on the same theoretical basis (Kamper). The teaching of reading and learning difficulties apparent when the child starts school, as well as teaching techniques can be examined on the same theoretical grounds (Dummer, Kniest, Matilainen). Special aspects are taken up in regard to the Finnish day care system (Ojala), the position of the mentally-retarded in Swedish day care centers (Rosenqvist) and the "good start" (bon depart) principle employed in Polish pre-schools (Loebl). Tue same area of specialization is represented by such topics as the stimulation of the reading process (Zakrzewska), improving reading and writing abilities of pre-schoolaged children (Bogdanowicz & Roclawski) and voluntary co-operation between parents on behalf of children with dyslexia (Senftleben).
...
ISBN
978-951-39-8204-1Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Digitoidut julkaisut [270]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Typical and Atypical Development of Visual Expertise for Print as Indexed by the Visual Word N1 (N170w) : A Systematic Review
Amora, Kathleen Kay; Tretow, Ariane; Verwimp, Cara; Tijms, Jurgen; Leppänen, Paavo H. T.; Csépe, Valéria (Frontiers Media SA, 2022)The visual word N1 (N170w) is an early brain ERP component that has been found to be a neurophysiological marker for print expertise, which is a prelexical requirement associated with reading development. To date, no other ... -
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ... -
Understanding developmental language disorder - the Helsinki longitudinal SLI study (HelSLI) : a study protocol
Laasonen, Marja; Smolander, Sini; Lahti-Nuuttila, Pekka; Leminen, Miika; Lajunen, Hanna-Reetta; Heinonen, Kati; Pesonen, Anu-Katriina; Bailey, Todd M.; Pothos, Emmanuel M.; Kujala, Teija; Leppänen, Paavo H.T.; Bartlett, Christopher W.; Geneid, Ahmed; Lauronen, Leena; Service, Elisabet; Kunnari, Sari; Arkkila, Eva (BioMed Central, 2018)Background Developmental language disorder (DLD, also called specific language impairment, SLI) is a common developmental disorder comprising the largest disability group in pre-school-aged children. Approximately 7% of ... -
Suvussa esiintyvän lukemisvaikeusriskin yhteys motoriseen ja kielelliseen kehitykseen : tallaako lapsi kielensä päälle?
Viholainen, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2006)Helena Viholaisen pitkittäistutkimus osoitti, ettei suomalainen kansanuskomus kielen päälle tallaamisesta pidä paikkaansa. Päinvastoin varhainen liikuntataitojen oppiminen edistää myös kielellisten taitojen oppimista. ... -
Lukivaikeuksien ennusmerkit esiopetusikisillä lapsilla varhaiskasvatuksen opettajien kuvaamana
Koprinen, Elina; Rantanen, Jenna (2023)Tavoitteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lukivaikeuksien ennusmerkeistä esiopetusikäisillä lapsilla. Millaisia lukivaikeuksien ennusmerkkejä he ovat lapsilla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.