Rehtoreiden kokema työstressi ja työn imu
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin perusopetuksen rehtoreiden kokemaa työstressiä ja työn imua. Tutkimuksessa selvitettiin, miten työhön liittyvät ponnistelut, työstä saadut palkkiot ja taustatekijät (työkokemus rehtorina ja koulun koko) ovat yhteydessä rehtoreiden kokemaan työstressiin ja työn imuun. Lisäksi tutkittiin, miten työstressi ja työn imu ovat yhteydessä toisiinsa. Tutkimuksen aineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Rehtoreita koskevaan tutkimukseen osallistui 60 henkilöä, joista 39 toimi perusopetuksen rehtoreina ja 21 apulaisrehtoreina. Aineisto kerättiin keväällä 2019 kyselylomakkeella, ja aineiston analysoinnissa käytettiin lineaarista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat, että rehtorit kokivat keskimäärin melko paljon työstressiä, mutta myös korkeaa työn imua. Tulosten mukaan työhön liittyvät ponnistelut olivat positiivisesti yhteydessä rehtoreiden kokemaan työstressiin ja työn imuun: mitä enemmän rehtorit raportoivat ponnistelevansa työssään, sitä enemmän he kokivat työstressiä ja työn imua. Myös mitä enemmän rehtorit raportoivat saavansa palkkioita työssään, sitä enemmän he kokivat työn imua. Työn imun ja työstressin välillä oli negatiivinen vastavuoroinen yhteys: mitä enemmän rehtoreilla oli työstressiä, sitä vähemmän he kokivat työn imua ja päinvastoin. Koulun koko ja työkokemus rehtorina eivät olleet yhteydessä rehtoreiden työstressiin eivätkä työn imuun. Tämä tutkimus osoitti rehtorin työn aiheuttavan stressiä, mutta saavan aikaan myös paljon työn imun kokemuksia. Tutkimuksen mukaan erityisesti työn voimavaroilla on suuri merkitys rehtoreiden työhyvinvointiin, mikä on tärkeää huomioida tulevaisuudessa rehtoreiden työhyvinvointia tukiessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
Salmijärvi, Essi (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien työstressin, stressitekijöiden sekä stressinhallintakeinojen yleisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös luokanopettajien työstressin sekä stressiä aiheuttavien ... -
Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
Hanhirova, Anna-Maija (2014)Hanhirova, Anna-Maija. PERUSOPETUKSEN REHTOREIDEN KOKEMUKSIA INKLUUSION TOTEUTUMISESTA OMISSA KOULUISSAAN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 123 sivua. Julkaisemato ... -
Perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla
Honkala, Riia (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden ... -
Rehtoreiden kokemuksia koulun laatutyöstä
Hudd, Maria (2019)Suomen laissa määrätään, että perusopetuksen laatua tulee arvioida ja seurata, jotta koulun opetus ja oppilaiden oppiminen on mahdollisimman tasokasta. Laadunhallinnan toteutuksesta päättää kunta. Koulut itse kehittävät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.