Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorAirto, Mikko
dc.date.accessioned2020-06-18T10:22:34Z
dc.date.available2020-06-18T10:22:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70072
dc.description.abstractTässä tutkielmassa on tarkasteltu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteosioon sisältyvän perusopetuksen arvoperustan laatimisprosessia sekä erityisesti tuon prosessin dokumentaatiota. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten hallinnollinen prosessi arvoperustan laatimiseksi tapahtui ja miten tuota prosessia on siinä mukana olleiden toimesta dokumentoitu. Tutkimus toteutettiin pyytämällä Opetushallituksen kirjaamosta kaikki pöytäkirjat ja kokousmuistiot, joita kirjoittivat opetussuunnitelmauudistuksen ohjausryhmä ja ohjausryhmän alaisuudessa toiminut rakenne- ja tavoitetyöryhmä, joka vastasi sen luvun kirjoittamisesta, jonka osana arvoperusta on. Aineistoon kuului pöytäkirjat ja kokousmuistiot 31 kokouksesta, joista kertyi yhteensä 180 sivua tekstimateriaalia. Tuota aineistoa on tutkittu sisällönanalyysin ja dokumenttianalyysin keinoin. Analyysissä selvitettiin, kuinka usein ryhmät kokoontuivat, miten prosessi eteni, miten tuo eteneminen on dokumentoitu ja miten arvoperustan sisällöt valikoituivat. Tutkielman tuloksena todetaan, että perusopetuksen arvoperusta on laadittu vuorovaikutteisessa prosessissa, jossa luonnoksiin on pyydetty kolmesti lausuntoja erilaisilta tahoilta. Prosessi on dokumentoitu siten, että varsinaisten pöytäkirjojen avulla on vaikea nähdä erilaisia kehitysversioita. Tutkimusaineiston perusteella voidaan kuitenkin nähdä, että prosessin lähtökohtana on ollut valtiovallan ohjaus ja esiselvityksiin perustuvien tarpeiden täyttäminen lopullisessa arvoperustassa. Aineisto osoittaa myös, että arvoperusta on toiminut myös muiden oppiaineiden suunnittelutyön tukena.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titlePerusopetuksen opetussuunnitelman 2014 arvoperustan laatiminen dokumentoinnin näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006184284
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokokoukset
dc.subject.ysokasvatusfilosofia
dc.subject.ysokasvatustavoitteet
dc.subject.ysopöytäkirjat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot