Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 arvoperustan laatiminen dokumentoinnin näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa on tarkasteltu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteosioon sisältyvän perusopetuksen arvoperustan laatimisprosessia sekä erityisesti tuon prosessin dokumentaatiota. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten hallinnollinen prosessi arvoperustan laatimiseksi tapahtui ja miten tuota prosessia on siinä mukana olleiden toimesta dokumentoitu.
Tutkimus toteutettiin pyytämällä Opetushallituksen kirjaamosta kaikki pöytäkirjat ja kokousmuistiot, joita kirjoittivat opetussuunnitelmauudistuksen ohjausryhmä ja ohjausryhmän alaisuudessa toiminut rakenne- ja tavoitetyöryhmä, joka vastasi sen luvun kirjoittamisesta, jonka osana arvoperusta on. Aineistoon kuului pöytäkirjat ja kokousmuistiot 31 kokouksesta, joista kertyi yhteensä 180 sivua tekstimateriaalia. Tuota aineistoa on tutkittu sisällönanalyysin ja dokumenttianalyysin keinoin. Analyysissä selvitettiin, kuinka usein ryhmät kokoontuivat, miten prosessi eteni, miten tuo eteneminen on dokumentoitu ja miten arvoperustan sisällöt valikoituivat.
Tutkielman tuloksena todetaan, että perusopetuksen arvoperusta on laadittu vuorovaikutteisessa prosessissa, jossa luonnoksiin on pyydetty kolmesti lausuntoja erilaisilta tahoilta. Prosessi on dokumentoitu siten, että varsinaisten pöytäkirjojen avulla on vaikea nähdä erilaisia kehitysversioita. Tutkimusaineiston perusteella voidaan kuitenkin nähdä, että prosessin lähtökohtana on ollut valtiovallan ohjaus ja esiselvityksiin perustuvien tarpeiden täyttäminen lopullisessa arvoperustassa. Aineisto osoittaa myös, että arvoperusta on toiminut myös muiden oppiaineiden suunnittelutyön tukena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Nykänen, Emilia; Klasila, Sari (2024)Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ... -
Pätevä musiikin opettamiseen? : luokanopettajaksi valmistuvan musiikillinen kompetenssi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toteuttamisen näkökulmasta
Suomi, Henna (Sibelius-akatemia, 2019) -
Pedagogisia merkityksiä koulun musiikintunneilla perusopetuksen yläluokkien oppilaiden näkökulmasta
Lindström, Tuija Elina (University of Jyväskylä, 2011) -
Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Lahdensuo, Laura; Viitanen, Maria (2023)Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme ... -
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.