dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Airto, Mikko | |
dc.date.accessioned | 2020-06-18T10:22:34Z | |
dc.date.available | 2020-06-18T10:22:34Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70072 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa on tarkasteltu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteosioon sisältyvän perusopetuksen arvoperustan laatimisprosessia sekä erityisesti tuon prosessin dokumentaatiota. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten hallinnollinen prosessi arvoperustan laatimiseksi tapahtui ja miten tuota prosessia on siinä mukana olleiden toimesta dokumentoitu.
Tutkimus toteutettiin pyytämällä Opetushallituksen kirjaamosta kaikki pöytäkirjat ja kokousmuistiot, joita kirjoittivat opetussuunnitelmauudistuksen ohjausryhmä ja ohjausryhmän alaisuudessa toiminut rakenne- ja tavoitetyöryhmä, joka vastasi sen luvun kirjoittamisesta, jonka osana arvoperusta on. Aineistoon kuului pöytäkirjat ja kokousmuistiot 31 kokouksesta, joista kertyi yhteensä 180 sivua tekstimateriaalia. Tuota aineistoa on tutkittu sisällönanalyysin ja dokumenttianalyysin keinoin. Analyysissä selvitettiin, kuinka usein ryhmät kokoontuivat, miten prosessi eteni, miten tuo eteneminen on dokumentoitu ja miten arvoperustan sisällöt valikoituivat.
Tutkielman tuloksena todetaan, että perusopetuksen arvoperusta on laadittu vuorovaikutteisessa prosessissa, jossa luonnoksiin on pyydetty kolmesti lausuntoja erilaisilta tahoilta. Prosessi on dokumentoitu siten, että varsinaisten pöytäkirjojen avulla on vaikea nähdä erilaisia kehitysversioita. Tutkimusaineiston perusteella voidaan kuitenkin nähdä, että prosessin lähtökohtana on ollut valtiovallan ohjaus ja esiselvityksiin perustuvien tarpeiden täyttäminen lopullisessa arvoperustassa. Aineisto osoittaa myös, että arvoperusta on toiminut myös muiden oppiaineiden suunnittelutyön tukena. | fi |
dc.format.extent | 81 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 arvoperustan laatiminen dokumentoinnin näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006184284 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | arvot | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | kokoukset | |
dc.subject.yso | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.yso | kasvatustavoitteet | |
dc.subject.yso | pöytäkirjat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |