Kinestetiska uppgifter i svenska i alternativa lärmiljöer : ett materialpaket för undervisning i svenska
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ja ajatuksia seitsemäsluokkalaisilla ja heidän ruotsin opettajallaan on kinesteettisten tehtävien ja erilaisten oppimisympäristöjen käytöstä ruotsin kielen opetuksessa. Tutkimuksen ohella toteutettiin Häng med i svängarna – på svenska! –hanke, jossa projektiryhmä laati osana toteutusta kinesteettisiä menetelmiä hyödyntävän ruotsin tunnin sisäaktiviteettipuisto Superparkissa yhdelle oppilasryhmälle. Näistä kinesteettisistä ruotsin tehtävistä on tässä tutkielmassa koottu aineistopaketti, jota voidaan soveltaa eri ympäristöissä ruotsin opetuksessa. Tutkimuksessa kerättiin myös aineistopaketin tehtävät suorittaneiden oppilaiden ja heidän opettajansa mielipiteitä tehtävistä ja tehtäväkokonaisuuksien toteuttamisesta. Aineisto kerättiin oppilailta kyselylomakkeilla. Opettajan kohdalla hyödynnettiin teemahaastattelua. Tutkimuksen oppilasotanta on melko pieni (N=8), joten aineistojen analyysissä käytettiin ainoastaan kvalitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuneet oppilaat suhtautuivat suurilta osin positiivisesti kinesteettisten opetusmenetelmien ja erilaisten oppimisympäristöjen käyttöön ruotsin opetuksessa. Myös opettajalla oli myönteisiä kokemuksia niiden käyttämisestä. Oppilaiden ja opettajan vastauksien vertailu osoitti, että suurimmat erot liittyivät kokemuksiin kinesteettisten opetusmenetelmien ja erilaisten oppimisympäristöjen käytön määrästä opetuksessa. Opettajan mukaan hän käyttää usein opetuksessaan erilaisia kinesteettisiä tehtäviä sekä erilaisia oppimisympäristöjä, kun taas oppilaiden mielestä niitä ei hyödynnetä usein. Tutkimuksessa ilmi tulleet seikat tukevat aiempien tutkimusten tuloksia. Näiden tulosten avulla voidaan perustella tarvetta kinesteettisiä opetusmenetelmiä hyödyntävälle aineistopaketille, joka mahdollistaa paitsi oppilaiden fyysisen aktivoimisen oppimisprosessissa myös oppilaiden päivittäisen liikunnan lisäämisen sekä opetuksen monipuolistamisen eri oppimisympäristöihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Språkmedveten undervisning i svenska : ett materialpaket till årskurs 7
Vähäjylkkä, Lotta (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda seitsemännelle vuosiluokalle aineistopaketti, jonka lähtökohtana on kielitietoisuus. Aineistopaketti perustuu teoreettiseen viitekehykseen ja 7.-luokkalaisilla teetettyyn kyselyyn. ... -
Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
Lento, Kati (2024)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa ... -
Språklärares upplevda kompetens och känslor vid undervisning och bedömning av uttal : en jämförelse mellan lärare i svenska och andra språk
Heinonen, Henna; Lintunen, Pekka (Itä-Suomen yliopisto, 2024) -
Svenska i byskolemiljö : undervisnings- och inlärningserfarenheter i ett östfinländskt lågstadium
Mäkäräinen, Venla (2018)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia ilman muodollista ruotsin opettajan koulutusta opettavalla luokanopettajalla on ruotsin opetuksesta kyläkoulussa. Syksyllä 2016 voimaan astuneen uuden ... -
''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor
Pitkäaho, Pinja (2023)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.