Show simple item record

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorHirvinen, Elina
dc.date.accessioned2020-06-17T05:21:49Z
dc.date.available2020-06-17T05:21:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69997
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, millaisia kokemuksia peruskoulun yläkoulussa työskentelevillä äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajilla on uusien kirjoitustaitojen opettamisesta. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esiin opettajien kokemuksia siitä, millaisia kirjoitustaitoja oppilaat opettajien kokemusten mukaan tarvitsevat. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää yläkoulussa työskentelevää äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajaa. Tutkimusaineiston analysointi noudatti fenomenologis-hermeneuttista tutkimusmetodia tukevaa kolmiportaisen merkitysanalyysin mallia. Tutkielmani tulokset antoivat viitteitä siitä, että opettajat hyödyntävät opetuksessaan uusien kirjoitustaitojen taitoalueista erityisesti tieto- ja viestintätekniikkaa sekä yhteistoiminnallisia työtapoja, mutta ne linkittyvät osittain heikosti oppilaiden elämismaailmaan ja luontaiseen toimintaan esimerkiksi digitaalisissa viestintäympäristöissä. Tuloksista voi päätellä, että opetuksen tueksi tarvittaisiin tietoa uuden kirjoittamisen ja monilukutaidon opettamisen pedagogisista käytänteistä. Jos opetettavien taitojen merkittävyyttä nyky-yhteiskunnassa ei tarkastella ja sitä myötä tehdä opetuksellisia uudelleenlinjauksia, kokevat opettajat kirjoittamisen muutoksen pelkästään opetettavien sisältöjen ja opetusmenetelmien laajenemisena eikä niinkään muuttumisena.fi
dc.format.extent77
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheruusi kirjoittaminen
dc.subject.otherkirjoittamisen opetus
dc.titleKirjoittaminen muutoksessa : yläkoulun äidinkielen opettajien kokemuksia uusien kirjoitustaitojen opetuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006174230
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record