Yläkoulun äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisesta
Työssäni tutkin yläkoulussa työskentelevän äidinkielenopettajan käsityksiä luovan kirjoittamisen opetuksesta ja fiktion tuottamisen roolista opetuksessa. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla, ja aineiston analysointi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin. Opettajan käsityksiä tutkittiin tässä työssä fenomenografisella tutkimusotteella.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, millaisena haastateltu opettaja ensinnäkin näkee luovan kirjoittamisen ja fiktion tuottamisen ja toiseksi, millaisia ajatuksia hänellä on niiden opettamisesta. Saadusta aineistosta eroteltiin temaattisesti yhtenäisiä kategorioita, joiden kautta opettajan käsityksiä lähestyttiin eri näkökulmista.
Tutkimuksen tuloksena havaitsin opettajan noudattelevan käsityksissään pitkälti laajaa tekstikäsitystä. Lisäksi hänellä oli useita monilukutaidon sekä uuden kirjoittamisen viitekehyksiin istuvia ajatuksia. Tulokset osoittivat myös opettajan näkevän luovan kirjoittamisen kokonaisvaltaisena toimintana, joka tukee niin oppimista, ajattelua kuin tunnetaitojen kehittymistäkin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ... -
Kirjoittaminen muutoksessa : yläkoulun äidinkielen opettajien kokemuksia uusien kirjoitustaitojen opetuksesta
Hirvinen, Elina (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä tietoa siitä, millaisia kokemuksia peruskoulun yläkoulussa työskentelevillä äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajilla on uusien kirjoitustaitojen opettamisesta. ... -
Opettajan ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kirjoittamisen opetuksesta äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa
Määttänen, Tiia-Tuulia (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä tutkimani kahdeksannen luokan oppilailla ja äidinkielenopettajalla on kirjoittamisen opetuksesta sekä millaisia yhteneväisyyksiä ja eroja näillä käsityksillä ... -
"Se ei oo pojille niin luontasta" : kirjoittamisen opetuksen ja sukupuolen rakentuminen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa
Käkelä, Hanna (2013)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisiksi kirjoittamisen opetus, kirjoittamisen opettajan identiteetti ja oppilaiden sukupuoli rakentuvat äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien puheessa. Tutkin diskurssianalyyttistä ... -
Kirjoittamispeli : luovan kirjoittamisen pelillistäminen
Nivala, Hanna (2017)Tiivistelmä – Abstract Tutkielmani on monimuotogradu, jossa selvitän pelillistämisen mahdollisuuksia tukea luovan kirjoittamisen prosessia. Työssäni tutkin, miten pelillisillä elementeillä voi edistää luovan kirjoittamisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.