Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorNorrback, Elina
dc.date.accessioned2020-06-16T12:11:28Z
dc.date.available2020-06-16T12:11:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69985
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisen tai toisen luokan kerranneiden oppilaiden luku- ja laskutaitotason kehitystä verrattuna ei-kertaajiin. Lisäksi tarkasteltiin oppilaan taustatekijöiden yhteyttä luokan kertaamisen todennäköisyyteen sekä luku- ja laskuvaikeuksien ilmenemistä ja pysyvyyttä kertaajilla ja eikertaajilla. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä luokan kertaamisella voi olla oppilaalle merkittäviä seurauksia ja sen yhteiskunnalliset kustannukset ovat suuret. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-pitkittäistutkimuksen aineistoa, joka kerättiin neljältä paikkakunnalta vuosina 2006-2010. Tutkimukseen osallistui tuolloin noin 2000 oppilasta. Oppilaiden luku- ja laskutaidon kehitystä seurattiin 1. luokan keväästä 4. luokan kevääseen. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysin ja ristiintaulukoinnin avulla. Kertaajien ja ei-kertaajien luku- ja laskutaidon tasot erosivat toisistaan tarkastelujakson ajan eikä kertaaminen parantanut oppilaan asemaa pysyvästi. Pojilla kertaamisriski oli suurempi kuin tytöillä, ja sitä lisäsi tunnistettu lukivaikeusriski. Vanhempien alempi ammattiasema lisäsi tyttöjen ja poikien kertaamisen todennäköisyyttä, syntymävuosineljännes oli yhteydessä vain tyttöjen kertaamiseen. Kertaajilla oli enemmän pysyviä ja päällekkäisiä lukemis- ja laskemisvaikeuksia. Tuloksista voidaan päätellä, että lukemisen ja laskemisen taitotasot ja niiden erot sekä päällekkäiset luku- ja laskuvaikeudet ovat laadultaan pysyviä. Ne myös herättävät kysymyksen tehokkaista tavoista tukea heikoimmassa asemassa olevien oppilaiden taitojen kehitystä jo alkuopetuksessa.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervuosiluokan kertaaminen
dc.subject.otherluku- ja laskutaito
dc.subject.otherpäällekkäisyys
dc.titleTuplata vai ei? : ensimmäisen tai toisen luokan kertaamisen ja oppilaan taustatekijöiden yhteys luku- ja laskutaidon kehitykseen ensimmäiseltä neljännelle luokalle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006164218
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoriskitekijät
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysodysleksia
dc.subject.ysomatematiikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot