Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorWaenerberg, Annika
dc.contributor.authorHeikkilä, Saara
dc.date.accessioned2020-06-15T09:23:59Z
dc.date.available2020-06-15T09:23:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69940
dc.description.abstractSirous Namazi on rekonstruoinut iranilaisen lapsuudenkotinsa objektit omasta ja perheenjäsentensä muistista käsin installaatiossaan 12.30. Namazi kertoo tutkivansa installaatiossaan muistin mekanismia. Hänen teoksensa toimivat katalysaattoreina filosofisille kysymyksille muistista, ja sen häiritsijöistä traumasta ja nostalgiasta. Maisterintutkielmassani teen käsiteanalyysin installaatiosta 12.30. Olen rakentanut kolme taidehistoriallisesti keskeistä kontekstia installaation ymmärtämisen pohjaksi, joiden teemat ovat trauman ja muistin kysymys taiteessa, migraatioestetiikka ja minimalismin muotokieli muistamisessa. Olen seurannut Mieke Balin ajatuksia käsitteistä analyysin metodina. Käsitteet ovat kaksoisroolissa tutkielmassani, ne toimivat sekä metodina että teoriana. Käsitteet tuovat mukanaan teoreettista puhetta ja ylittävät tieteidenvälisiä rajoja. Käsitteet nostavat esille jotakin representaation ominaispiirteistä ja toimivat alustana keskustelulle. Tutkielmani keskeisiä käsitteitä ovat detalji, affektiivinen politiikka, indeksinen merkki, muistijälki, nostalgia, trauma ja traumaattinen affekti. Tavoitteenani on myös avata trauma ja muistin ilmentymistä nykytaiteen representaatioissa. Pohdin mitä nämä representaation moodit merkitsevät kulttuurisesti. Maisterin tutkielmani on kokeilu käsitteiden käyttökelpoisuudesta visuaalisen aineiston analyysissä.fi
dc.description.abstractSirous Namazi has reconstructed his Iranian childhood home objects from his and his family’s memory. Namazi states that he investigates the mechanism of memory in his installation 12.30. The installation works as a catalyst for broader philosophical thinking of memory and its raptures nostalgia and trauma. In my thesis I conduct an analysis of the installation 12.30. I have developed three major art historical contexts for the artworks to cover the analysis. Themes of contexts are as follows: the subject matter of trauma and memory in contemporary art, migration aesthetics, and minimalism in shaping memory in arts. Following Mieke Bal, I use concepts as the basis for analysis. In other words, I use concepts to pin out the essence of the artwork 12.30. Therefore, concepts are used to serve the enquiry of both the theory and the method. Although concepts show certain aspects of the representation they also serve as a platform for discussion drawing from different theoretical views and thinkers. The key concepts in my research are detail, affective politics, indexical sign, memory trace, nostalgia, trauma, and traumatic affect. My aim is also to shed light on the world of trauma and memory in contemporary art representations. A general question that stems from my research is the following: What do these modes of representations reflect in the bigger picture of culture? My master’s thesis in its whole is also an enquire into how concepts are used as tools for a visual analysis of a certain artwork.en
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherSirous Namazi
dc.subject.otherTwelve Thirty
dc.subject.other12.30
dc.subject.othermuistitaide
dc.subject.otherre-representaatio
dc.subject.otherdetalji
dc.subject.othertraumaattinen affekti
dc.subject.otheraffekti
dc.subject.othertraumakulttuuri
dc.subject.otherposttraumaattinen representaatio
dc.subject.othermuisti
dc.subject.othermuistijälki
dc.subject.otherindeksinen merkki
dc.subject.othermigraatioestetiikka
dc.subject.otherliteralismi
dc.subject.otherready-made
dc.subject.otherars memoriae
dc.subject.otherkäsitteet metodina
dc.subject.otherreconstruction
dc.subject.othermemory-work
dc.subject.otherrepresentation
dc.subject.otherre-representation
dc.subject.otherdetail
dc.subject.othertrauma
dc.subject.othertrauma culture
dc.subject.othertraumatic affect
dc.subject.otheraffect
dc.subject.otherpost-traumatic representation
dc.subject.othermemory
dc.subject.othernostalgia
dc.subject.othertrace
dc.subject.otherindexical sign
dc.subject.othermigratory aesthetics
dc.subject.otherminimalism
dc.subject.otherliteralism
dc.subject.otherloss
dc.subject.otherconcepts as method
dc.titleObjektit ennen traumaa : analyysi Sirous Namazin installaatiosta 12.30
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006154184
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysominimalismi
dc.subject.ysonostalgia
dc.subject.ysorekonstruktio
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysotraumat
dc.subject.ysoinstallaatiot
dc.subject.ysoestetiikka
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysonykytaide
dc.subject.ysotaideteokset
dc.subject.ysotaideteoriat
dc.subject.ysotulkinta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot