Objektit ennen traumaa : analyysi Sirous Namazin installaatiosta 12.30
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sirous Namazi on rekonstruoinut iranilaisen lapsuudenkotinsa objektit omasta ja perheenjäsentensä muistista käsin installaatiossaan 12.30. Namazi kertoo tutkivansa installaatiossaan muistin mekanismia. Hänen teoksensa toimivat katalysaattoreina filosofisille kysymyksille muistista, ja sen häiritsijöistä traumasta ja nostalgiasta.
Maisterintutkielmassani teen käsiteanalyysin installaatiosta 12.30. Olen rakentanut kolme taidehistoriallisesti keskeistä kontekstia installaation ymmärtämisen pohjaksi, joiden teemat ovat trauman ja muistin kysymys taiteessa, migraatioestetiikka ja minimalismin muotokieli muistamisessa. Olen seurannut Mieke Balin ajatuksia käsitteistä analyysin metodina. Käsitteet ovat kaksoisroolissa tutkielmassani, ne toimivat sekä metodina että teoriana. Käsitteet tuovat mukanaan teoreettista puhetta ja ylittävät tieteidenvälisiä rajoja. Käsitteet nostavat esille jotakin representaation ominaispiirteistä ja toimivat alustana keskustelulle. Tutkielmani keskeisiä käsitteitä ovat detalji, affektiivinen politiikka, indeksinen merkki, muistijälki, nostalgia, trauma ja traumaattinen affekti.
Tavoitteenani on myös avata trauma ja muistin ilmentymistä nykytaiteen representaatioissa. Pohdin mitä nämä representaation moodit merkitsevät kulttuurisesti. Maisterin tutkielmani on kokeilu käsitteiden käyttökelpoisuudesta visuaalisen aineiston analyysissä.
...
Sirous Namazi has reconstructed his Iranian childhood home objects from his and his family’s memory. Namazi states that he investigates the mechanism of memory in his installation 12.30. The installation works as a catalyst for broader philosophical thinking of memory and its raptures nostalgia and trauma.
In my thesis I conduct an analysis of the installation 12.30. I have developed three major art historical contexts for the artworks to cover the analysis. Themes of contexts are as follows: the subject matter of trauma and memory in contemporary art, migration aesthetics, and minimalism in shaping memory in arts. Following Mieke Bal, I use concepts as the basis for analysis. In other words, I use concepts to pin out the essence of the artwork 12.30. Therefore, concepts are used to serve the enquiry of both the theory and the method. Although concepts show certain aspects of the representation they also serve as a platform for discussion drawing from different theoretical views and thinkers. The key concepts in my research are detail, affective politics, indexical sign, memory trace, nostalgia, trauma, and traumatic affect.
My aim is also to shed light on the world of trauma and memory in contemporary art representations. A general question that stems from my research is the following: What do these modes of representations reflect in the bigger picture of culture? My master’s thesis in its whole is also an enquire into how concepts are used as tools for a visual analysis of a certain artwork.
...




Keywords
Sirous Namazi Twelve Thirty 12.30 muistitaide re-representaatio detalji traumaattinen affekti affekti traumakulttuuri posttraumaattinen representaatio muisti muistijälki indeksinen merkki migraatioestetiikka literalismi ready-made ars memoriae käsitteet metodina reconstruction memory-work representation re-representation detail trauma trauma culture traumatic affect affect post-traumatic representation memory nostalgia trace indexical sign migratory aesthetics minimalism literalism loss concepts as method minimalismi rekonstruktio representaatio kuvataide traumat installaatiot estetiikka taide nykytaide taideteokset taideteoriat tulkinta
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27645]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Pandemic and Its Shadow : Feminist Theoretical and Art Discourses on Trauma and Community in COVID-19
Zolkos, Magdalena (Uniwersytet Gdanski, 2022)This article explores the philosophical and psychoanalytic trajectories of conceptualizing the Covid-19 pandemic as ‘collective trauma’, and considers what would be the risks, but also productive possibilities, of such a ... -
Reimagining cultural memory of the arctic in the graphic narratives of Oqaluttuaq
Viljoen, Jeanne-Marie; Zolkos, Magdalena (SAGE Publications, 2022)The Greenlandic oral story-telling tradition, Oqaluttuaq, meaning “history,” “legend,” and “narrative,” is recognized as an important entry point into Arctic collective memory. The graphic artist Nuka K. Godtfredsen and ... -
Rhetoric of the visual : metaphor in a still image
Lehtonen, Kimmo E. (University of Jyväskylä, 2011) -
Domestic dexterity and cultural policy : the idea of cottage industry and historical experience in Finland from the great famine to the reconstruction period
Kraatari, Eliza (University of Jyväskylä, 2016)The concept of cottage industry (kotiteollisuus) referred especially to rural craft practices. For the promotion of cottage industries, a state administrative organ and a network of cottage industry associations and ... -
"Ei se tarkoita, että haluaisimme sen ajan takaisin" : virolaisten muistoja ja mielikuvia neuvostoajasta
Jouttijärvi, Wiivi-Maria (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022)Luku perustuu väitöskirjani Muistojen ja kansallisen historiakulttuurin rajapinnoilla. Viron neuvostoaika kolmen sukupolven kertomana (2021) lukuun, jossa käsittelen eri-ikäisten virolaisten muistoja ja mielikuvia elämästä ...