Objektit ennen traumaa : analyysi Sirous Namazin installaatiosta 12.30
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sirous Namazi on rekonstruoinut iranilaisen lapsuudenkotinsa objektit omasta ja perheenjäsentensä muistista käsin installaatiossaan 12.30. Namazi kertoo tutkivansa installaatiossaan muistin mekanismia. Hänen teoksensa toimivat katalysaattoreina filosofisille kysymyksille muistista, ja sen häiritsijöistä traumasta ja nostalgiasta.
Maisterintutkielmassani teen käsiteanalyysin installaatiosta 12.30. Olen rakentanut kolme taidehistoriallisesti keskeistä kontekstia installaation ymmärtämisen pohjaksi, joiden teemat ovat trauman ja muistin kysymys taiteessa, migraatioestetiikka ja minimalismin muotokieli muistamisessa. Olen seurannut Mieke Balin ajatuksia käsitteistä analyysin metodina. Käsitteet ovat kaksoisroolissa tutkielmassani, ne toimivat sekä metodina että teoriana. Käsitteet tuovat mukanaan teoreettista puhetta ja ylittävät tieteidenvälisiä rajoja. Käsitteet nostavat esille jotakin representaation ominaispiirteistä ja toimivat alustana keskustelulle. Tutkielmani keskeisiä käsitteitä ovat detalji, affektiivinen politiikka, indeksinen merkki, muistijälki, nostalgia, trauma ja traumaattinen affekti.
Tavoitteenani on myös avata trauma ja muistin ilmentymistä nykytaiteen representaatioissa. Pohdin mitä nämä representaation moodit merkitsevät kulttuurisesti. Maisterin tutkielmani on kokeilu käsitteiden käyttökelpoisuudesta visuaalisen aineiston analyysissä.
...
Sirous Namazi has reconstructed his Iranian childhood home objects from his and his family’s memory. Namazi states that he investigates the mechanism of memory in his installation 12.30. The installation works as a catalyst for broader philosophical thinking of memory and its raptures nostalgia and trauma.
In my thesis I conduct an analysis of the installation 12.30. I have developed three major art historical contexts for the artworks to cover the analysis. Themes of contexts are as follows: the subject matter of trauma and memory in contemporary art, migration aesthetics, and minimalism in shaping memory in arts. Following Mieke Bal, I use concepts as the basis for analysis. In other words, I use concepts to pin out the essence of the artwork 12.30. Therefore, concepts are used to serve the enquiry of both the theory and the method. Although concepts show certain aspects of the representation they also serve as a platform for discussion drawing from different theoretical views and thinkers. The key concepts in my research are detail, affective politics, indexical sign, memory trace, nostalgia, trauma, and traumatic affect.
My aim is also to shed light on the world of trauma and memory in contemporary art representations. A general question that stems from my research is the following: What do these modes of representations reflect in the bigger picture of culture? My master’s thesis in its whole is also an enquire into how concepts are used as tools for a visual analysis of a certain artwork.
...
Asiasanat
Sirous Namazi Twelve Thirty 12.30 muistitaide re-representaatio detalji traumaattinen affekti affekti traumakulttuuri posttraumaattinen representaatio muisti muistijälki indeksinen merkki migraatioestetiikka literalismi ready-made ars memoriae käsitteet metodina reconstruction memory-work representation re-representation detail trauma trauma culture traumatic affect affect post-traumatic representation memory nostalgia trace indexical sign migratory aesthetics minimalism literalism loss concepts as method minimalismi rekonstruktio representaatio kuvataide traumat installaatiot estetiikka taide nykytaide taideteokset taideteoriat tulkinta
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Pandemic and Its Shadow : Feminist Theoretical and Art Discourses on Trauma and Community in COVID-19
Zolkos, Magdalena (Uniwersytet Gdanski, 2022)This article explores the philosophical and psychoanalytic trajectories of conceptualizing the Covid-19 pandemic as ‘collective trauma’, and considers what would be the risks, but also productive possibilities, of such a ... -
"Ei se tarkoita, että haluaisimme sen ajan takaisin" : virolaisten muistoja ja mielikuvia neuvostoajasta
Jouttijärvi, Wiivi-Maria (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2022)Luku perustuu väitöskirjani Muistojen ja kansallisen historiakulttuurin rajapinnoilla. Viron neuvostoaika kolmen sukupolven kertomana (2021) lukuun, jossa käsittelen eri-ikäisten virolaisten muistoja ja mielikuvia elämästä ... -
The inhibitory effect of long-term associative representation on working memory
Zhang, Yin; Liang, Tengfei; Ye, Chaoxiong; Liu, Qiang (Science Press, 2020)Studies on how long-term memory affects working memory (WM) have found that long-term memory can enhance WM processing. However, these studies only use item memory as the representation of long-term memory. In addition to ... -
‘Childish’ beyond Age : Reconceptualising the Aesthetics of Resistance
Ylönen, Susanne C. (Brill Sense, 2021)This chapter explores the concept of ‘aesthetic sublation’ – a performative mode of meaning making that seeks to degrade its object (; ). Here, the phenomenon of aesthetic sublation is discussed as a form of resistance. ... -
Sublime and grotesque : exploring the liminal positioning of clowns between oppositional aesthetic categories
Ylönen, Susanne C.; Keisalo, Marianna (Routledge, 2020)The horror clown is a potential rooted in the liminalities that are an integral part of the clown figure per se. Drawing on anthropological work and the study of popular culture, this paper argues that clowns can be placed ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.