dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Oinas, Essi | |
dc.date.accessioned | 2020-06-12T12:42:05Z | |
dc.date.available | 2020-06-12T12:42:05Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69908 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin selkokielisten kemian oppimateriaalien käyttöä, tarvetta sekä selkokielisen kemian opetuksen toteutusta suomalaisessa perusopetuksessa. Tutkielmassa kartoitettiin kemian oppimiseen liittyviä haasteita ja selkokielisen oppimateriaalin kykyä vastata kemian opetuksen tarpeisiin. Tutkielman kirjallisessa osassa perehdyttiin erityisopetukseen, kemian erityisopetukeen ja kolmiportaiseen tukeen. Kirjallisessa osassa perehdyttiin myös selkokielen rakenteeseen, käyttäjäryhmiin ja selkokielisiin oppimateriaaleihin.
Selkokieli on suomen kielen muoto, jonka ymmärrettävyyttä on parannettu esimerkiksi käyttämällä helposti ymmärrettäviä lauseenrakenteita ja välttämällä vaikeita ammattisanaston eli erityiskielen termejä. Kemian terminologia määritellään erikoiskieleksi ja peruskoulun kemian oppikirjojen käytön tekee osaltaan hankalaksi vaikea kieli. Kemiassa oppiaineena yhdistyy vaikea kieli, matemaattisuus, abstraktien ilmiöiden mallintaminen sekä kokeellinen työskentely. Kemian oppimisen voivat tehdä oppilaalle haastavaksi esimerkiksi erilaiset oppimisvaikeudet sekä näiden yhteisvaikutus tai oppilaan kielellinen tausta. Selkokielinen oppimateriaali voi auttaa näiden oppilaiden kemian oppimista.
Pro gradu- tutkielman kokeellisessa osassa tehtiin laadullinen sisällönanalyysi, jonka avulla selvitettiin selkokielisen kemian oppikirjan ja yleiskielisen kemian oppikirjan välisiä sisältöeroja. Tämän sisällönanalyysin tueksi toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin kahta aineenopettajaa ja yhtä erityisopettajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina.
Kirjallisuusanalyysissa kävi ilmi, että selkokielisen oppikirjan taitto ja erityisesti tehtävien ja kokeellisten töiden työohjeiden asettelu olivat selkeämpiä kuin yleiskielisessä oppikirjassa. Selkokielisen oppikirjan sisällöstä puuttuu kuitenkin ilmiöpohjaisuus ja kemian tiedon määrä on vähäistä. Kokeellisen osan haastattelututkimuksessa kävi ilmi, että oppilaiden väliset tasoerot ovat suuria ja oppilailla on ongelmia erityisesti oman toiminnan ohjauksessa. Haastateltujen opettajien mielestä saatavilla oleva kemian oppimateriaali ei vastaa kemian erityisopetuksen tarpeisiin riittävästi. Selkokielisestä oppimateriaalista puuttuu opettajien mukaan ilmiöpohjaisuus ja kemian tietoa on vähän ja se on pintapuolista. | fi |
dc.format.extent | 108 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | selkokieliset oppimateriaalit | |
dc.subject.other | kemian erityisopetus | |
dc.subject.other | kemian erityisopetusmateriaalit | |
dc.subject.other | selkokieliset kemian erityisopetusmaterialit | |
dc.title | Selkokieliset kemian oppimateriaalit : tarve, toteutus ja käyttö suomalaisessa perusopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006124153 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | selkokieli | |
dc.subject.yso | tukimuodot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |