Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVäisänen, Vili
dc.date.accessioned2020-06-10T09:40:09Z
dc.date.available2020-06-10T09:40:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69853
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syitä miesopettajien vähäiselle lukumäärälle alkuopetuksessa. Syitä pyrittiin ymmärtämään kartoittamalla miesluokanopettajien käsityksiä alkuopetuksesta ja alkuopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta miesluokanopettajaa, joista kaksi vastasi haastatteluun kirjallisesti. Miesluokanopettajilla oli vaihteleva määrä kokemusta käytännön opetustyöstä alkuopetuksessa. Aineisto litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä. Miesluokanopettajien mukaan alkuopetus on muuta alakouluopetusta kasvatuspainotteisempaa. Kasvatuksen suuri osuus opetuksessa näkyy etenkin sääntöjen ja rutiinien oppimisen tukemisessa sekä oppilaiden sosiaalisten taitojen ohjaamisessa. Alkuopetuksen oppiaineiden sisällöistä tärkeitä ovat miesluokanopettajien mukaan erityisesti lukemaan oppiminen sekä matematiikan perustaidot. Osa miesluokanopettajista määritteli hyvän alkuopettajan rauhalliseksi, kärsivälliseksi ja joustavaksi. Toisten mukaan taas kuka tahansa voi olla omalla tavallaan hyvä alkuopettaja, kunhan tekee työtään koko sydämellään. Alkuopettajan sukupuolella ei ollut miesten mielestä juurikaan merkitystä. Merkitystä voisi olla yksittäistapauksissa, kuten yksittäisen ryhmän tai yksittäisen oppilaan kannalta. Yksi haastateltava piti kuitenkin alkuopettajan työtä luonnollisempana naisopettajille. Tutkielman tulokset antavat viitteitä siitä, miksi alkuopettajan työ ei varsinaisesti houkuttele miehiä, sillä alkuopetuksessa he tuntisivat olonsa epävarmaksi ja työmäärän muita luokkia suuremmaksi.fi
dc.format.extent67
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006104095
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomiehet
dc.subject.ysosukupuolittuminen
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysosukupuoli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot