”Paita märkänä aamusta iltaan” : alkuopetus ja alkuopettajuus miesluokanopettajien käsityksissä
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää syitä miesopettajien vähäiselle lukumäärälle alkuopetuksessa. Syitä pyrittiin ymmärtämään kartoittamalla miesluokanopettajien käsityksiä alkuopetuksesta ja alkuopettajuudesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella otteella. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta miesluokanopettajaa, joista kaksi vastasi haastatteluun kirjallisesti. Miesluokanopettajilla oli vaihteleva määrä kokemusta käytännön opetustyöstä alkuopetuksessa. Aineisto litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä.
Miesluokanopettajien mukaan alkuopetus on muuta alakouluopetusta kasvatuspainotteisempaa. Kasvatuksen suuri osuus opetuksessa näkyy etenkin sääntöjen ja rutiinien oppimisen tukemisessa sekä oppilaiden sosiaalisten taitojen ohjaamisessa. Alkuopetuksen oppiaineiden sisällöistä tärkeitä ovat miesluokanopettajien mukaan erityisesti lukemaan oppiminen sekä matematiikan perustaidot. Osa miesluokanopettajista määritteli hyvän alkuopettajan rauhalliseksi, kärsivälliseksi ja joustavaksi. Toisten mukaan taas kuka tahansa voi olla omalla tavallaan hyvä alkuopettaja, kunhan tekee työtään koko sydämellään. Alkuopettajan sukupuolella ei ollut miesten mielestä juurikaan merkitystä. Merkitystä voisi olla yksittäistapauksissa, kuten yksittäisen ryhmän tai yksittäisen oppilaan kannalta. Yksi haastateltava piti kuitenkin alkuopettajan työtä luonnollisempana naisopettajille. Tutkielman tulokset antavat viitteitä siitä, miksi alkuopettajan työ ei varsinaisesti houkuttele miehiä, sillä alkuopetuksessa he tuntisivat olonsa epävarmaksi ja työmäärän muita luokkia suuremmaksi.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23442]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhennettu englannin kielen opetus opettajien, esikoululaisten ja vanhempien käsityksissä : fenomenografinen tutkimus
Pesonen, Päivikki (2020)Kuluvan vuoden 2020 alusta lähtien jokainen ensimmäisen luokan oppilas aloittaa toisen tai vieraan kielen opiskelun viimeistään ensimmäisen luokan kevätlukukaudella. Useimmille suomalaislapsille varhennettu kieli on englanti. ... -
"Miesnaisvoimistelua" : miehet feminiiniseksi mielletyssä harrastuksessa, esittävän miesvoimistelun erityispiirteet ja harrastajien kokemukset
Juutinen, Noora (2020)Tässä maisterintutkielmassa käsittelen miesten kokemuksia naisvaltaisen ja feminiiniseksi mielletyn lajin harrastamisesta. Voimistelu on yksi tällaisista lajeista. Tutkimukseni tarkastelun kohteena on harrastevoimistelun ... -
Vammaisuuden sukupuolittuneet ja sortavat diskurssit : yhteiskunnallis-diskursiivinen näkökulma vammaisuuteen
Reinikainen, Marjo-Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2007)Väitöstyössään Marjo-Riitta Reinikainen tutkii kriittisellä otteella tavanomaista arkista puhetta vammaisuudesta. Huomion kohteena ovat vammaisuudelle ja vammaisena olemiselle teksteissä annetut merkitykset, erityisesti ... -
Isyyden aika : historia, sukupuoli ja valta 1990-luvun isyyskeskusteluissa
Aalto, Ilana (Jyväskylän yliopisto, 2012)Isyydestä keskustellaan ikään kuin se olisi perhekohtainen tai yksityisen valinnan kysymys. Tässä kirjassa osoitetaan, että isyys on läpeensä poliittinen ilmiö, jonka määrittely on ollut yhteiskunnallisen kamppailun ... -
Miesten kokema parisuhdeväkivalta heterosuhteessa
Kähärä, Nelli (2016)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaista on elää miehenä heterosuhteessa, jossa nainen käyttää väkivaltaa miestä kohtaan. Tutkimuksessa tarkastelen, miten miehet määrittelevät itse kokemansa väkivallan, ja millaista ...