dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Leppänen, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2020-06-09T11:40:06Z | |
dc.date.available | 2020-06-09T11:40:06Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69804 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkastellaan luovuutta ja taiteellista oppimisprosessia lukuvuonna 2019-2020 toteutetussa Uponnut kaupunki -koululaisprojektissa. Tutkimuksen aineistona on neljän projektiin osallistuneen opettajan asiantuntijahaastattelut.
Tutkimuksen aineisto käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla ja sitä tarkasteltiin autoetnografisesti projektin sisäisestä tutkijapositiosta käsin.
Tutkimuksen mukaan tässä projektissa ja koulun taidetoiminnassa oppilaalla, opettajalla ja ryhmällä on kullakin oma, merkittävä roolinsa, jolla ne vaikuttavat toisiinsa sekä siihen, kuinka taiteelliseen luovuuteen rohkaiseminen kouluympäristössä toteutuu.
Tutkimuksessa avataan erityisesti lapsilähtöisen, vapaan itseilmaisun sekä motivaation merkitystä kouluympäristössä edistettävän taiteellisen luovuuden suhteen ja pohditaan taidekasvatuksen roolia sosiaalisessa kontekstissa. | fi |
dc.format.extent | 41 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | taiteellinen oppimisprosessi | |
dc.subject.other | kokemuksellinen taideoppiminen | |
dc.title | Koulu taiteelliseen luovuuteen rohkaisevana ympäristönä : tapaustutkimus Uponnut kaupunki -koululaisprojektista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006094047 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | kouluympäristö | |
dc.subject.yso | luovuuskasvatus | |
dc.subject.yso | luovuus | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | luova toiminta | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |