Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorHamm, Oona
dc.date.accessioned2020-06-05T07:40:19Z
dc.date.available2020-06-05T07:40:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69735
dc.description.abstractEnglannin kielen asema on viimeisten vuosikymmenten aikana muuttunut huomattavasti, ja siitä on tullut kansainvälisen viestinnän kieli. Englantia puhutaan lähes kaikkialla maailmassa ja kielen käyttäjämäärä kasvaa koko ajan. Nykyään englantia puhutaan enemmän toisena tai vieraana kielenä kuin äidinkielenä. Muutosten takia myös englannin kielen opetus on ollut murroksessa ja on herännyt keskustelua siitä, miten globalisoitunutta kieltä tulisi opettaa. Muutokset englannin asemassa sekä opetuksessa haastavat myös perinteiset ääntämisen mallit. On epäselvää mitä ääntämismalleja opetuksessa tulisi käyttää, kun englantia halutaan opettaa kansainvälisenä kielenä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa englannin kieltä opettavien opettajien mielipiteitä ja ajatuksia ääntämisen opetuksesta suhteessa englannin kielen asemaan kansainvälisenä kielenä. Tutkimus toteutettiin anonyymina nettikyselynä ja siihen vastasi 52 opettajaa. Kysymykset käsittelivät opettajien mielipiteitä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta yleisesti sekä englannin kielen kansainvälisyyden ja globalisaation näkökulmasta. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että englannin kielen kansainvälisyys ääntämisen opetuksessa on havaittavissa sekä opettajien opetustavoissa että oppimateriaaleissa. Opettajat pitävät ääntämisen opetusta tärkeänä, mutta arvostavat enemmän ymmärrettävyyttä ja rohkeutta puhua kuin täydellistä ääntämystä. Myös oppikirjoissa on enemmän kansainvälisiä ääntämismalleja. Tulokset kuitenkin osoittivat, että ääntämisen opetus nähdään edelleen pitkälti minimiparien ja yksittäisten äänteiden harjoitteluna ja opettajien mielestä ääntämisen opetuksessa tulisi keskittyä erityisesti suomen kielen ja englannin kielen fonologisiin eroihin.fi
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherpronunciation teaching
dc.subject.otherEnglish as an International Language
dc.subject.otherEIL
dc.titleWhere does pronunciation teaching stand in the globalization and internationalization of English?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006053992
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot